van der Horst

Nürburgring: Het Belgian Audi Team WRT aast op derde titel op rij

Belgian Audi Club Team WRT
Belgian Audi Club Team WRT
De Blancpain Endurance Series 2013 kent dit weekend op de legendarische Nürburgring zijn ontknoping tijdens een grootse finale waarbij naar oude traditie wordt geopteerd voor een race over 1000 km, pakweg de dubbele afstand van wat we gewoon zijn te zien. Bovendien kondigt de strijd zich bijzonder spannend aan met nog 15 ploegen die mathematisch in aanmerking komen voor de rijderstitel en zes teams, die vijf merken vertegenwoordigen, die zich tot kampioen bij de teams kunnen kronen. Onnodig te zeggen dat het gevecht in de Eifel er een wordt om niet snel te vergeten... Voor het Belgian Audi Club Team WRT is de opdracht duidelijk: proberen de twee titels, behaald tijdens de eerste twee edities van de Blancpain, te behouden. Geen gemakkelijke opdracht, maar het team is gebrand op een nieuw succes en met een aangepaste Balance of Performance zouden de Audi’s R8 LMS ultra competitief moeten zijn op de Duitse omloop. Om zijn kansen maximaal te verdedigen werd beslist om de piloten line-up licht te wijzigen. Zo krijgen Frank Stippler en Christopher Mies, die er met slechts 2 punten achterstand op de leiders, in het Pilotenklassement het best voorstaan, versterking van René Rast. Edward Sandström, de tweede best geplaatste WRT-rijder, vervoegt dan weer Stéphane Ortelli en Laurens Vanthoor. Op de derde wagen van het team verwelkomen Niki Mayr-Melnhof en Rahel Frey een nieuwe ploegmaat, de Italiaan Francesco Castellacci.
  • Skylimit Events
De verwachtingen zijn dus hoog gespannen naar aanloop van deze beslissende manche en het klassement bewijst het niveau van competitiviteit in de Blancpain Endurance Series.  Het goede nieuws is echter het feit dat de ongunstige Balance of Performance, die de Audi R8 LMS ultra heel 2013 benadeelde en door iedereen duidelijk kon worden vastgesteld tijdens de Total 24 Uren van Spa, werd aangepast.  De R8 zal in Duitsland racen met een 5 mm grotere begrenzer van de luchtinlaat maar krijgt 10 kilogram extra mee.
 
Belgian Audi Club Team WRT
Belgian Audi Club Team WRT
Een beslissing die door WRT wordt toegejuichd, aldus Team Principal Vincent Vosse: “Ik geloof dat deze verandering er kan voor zorgen dat de situatie waarin we sinds het begin van het seizoen verkeren, kan worden gecorrigeerd.  Het wordt op de Nürburgring wellicht een evenwichtige strijd voor de titel.  Voor ons is het alsof we van vooraf aan herbeginnen.  Zeer boeiend wordt het met 4 à 5 merken die allemaal het onderste uit de kan zullen trachten te halen.  We kunnen in ieder geval rekenen op zware tegenstand met uitstekende teams en piloten.  We zegevierden de twee afgelopen seizoenen in beide klassementen, maar onze honger naar zeges is zeker niet gestild!  Een derde keer kampioen worden zou schitterend zijn.  Moeilijk, dat is zeker, maar zoals steeds geloven we in onze kansen.”
 
Belgian Audi Club Team WRT
Belgian Audi Club Team WRT
In het ploegenklassement ligt het Belgian Audi Club Team WRT in tweede positie, met acht punten achterstand, terwijl bij de piloten Stippler-Mies, Sandström en Ortelli-Vanthoor-Rast nog steeds tot de kanshebbers behoren.  Deze complexe situatie leidt dan ook tot een herschikking van de troepen, zoals sportief directeur Pierre Dieudonné toelicht.  “Hoe dan ook zal er een belangrijke rol zijn weggelegd voor het team in zijn geheel.  Om onze achterstand in het teamklassement goed te maken, moeten onze drie wagens in een goede positie eindigen.  Wat het rijdersklassement betreft, hebben we beslist om niet alle eieren in een mandje te leggen.  Stippler en Mies die er, met slechts twee punten achterstand op de leiders, het best voorstaan worden op de #13 gekoppeld aan Rast, terwijl Sandström, die de tweede beste kans heeft, Ortelli en Vanthoor vervoegt op de Audi met #1.  Dit leek ons zinvoller dan Edward bij zijn ploegmaten te houden op de #13.”
Een belangrijk gegeven voor deze beslissende race is dat de top zes meer punten zal scoren gezien de bijna dubbele raceafstand.  De winnaar wordt dan ook beloond met 33 punten (in plaats van 25) en ook de vijf volgende posities scoren met 24, 19, 15, 12 en 9 punten meer dan anders.
 
Belgian Audi Club team WRT
Belgian Audi Club team WRT
Frank Stippler en Christopher Mies, het Duitse duo dat over de beste kansen beschikt, wil vooral een zo normaal mogelijk raceweekend beleven, goed wetende wat er op het spel staat.  “Natuurlijk is er extra druk”, aldus Frank, die vorige week deelnam aan het beroemde Goodwood Festival voor historics en er bovendien ook won.  “Maar dat geldt uiteindelijk voor iedereen.  Het is vooral belangrijk om niet te veel stil te staan bij onze titelkansen en de race zoals steeds goed voor te bereiden en verder gewoon wat meer trachten te ontspannen door wat meer aan sport te doen.”  Toch is de situatie voor de Duitser iets anders dan die van zijn ploegmaat.  “De laatste jaren deed ik heel wat ontwikkelingswerk, waardoor ik tot vorig jaar al even geen ganse kampioenschappen meer had afgewerkt.  Op zich ben ik al blij om aan de start te komen van de laatste race met winstkansen in zo een competitieve serie als de Blancpain.  Maar natuurlijk zou de titel heel mooi zijn.  Toch, en dat meen ik echt, zou ik al heel blij zijn als ik het team iets kan terugschenken na het fantastisch werk dat ze het afgelopen seizoen hebben geleverd.  Het was geen gemakkelijk jaar en ze zouden deze bekroning dan ook verdienen.”
 
Belgian Audi Club Team WRT: Francesco Castellacci
Belgian Audi Club Team WRT: Francesco Castellacci
Ook op wagen #2, die wel eens een sleutelrol zou kunnen spelen, is er sprake van een rijderswissel.  Matt Halliday wordt namelijk vervangen door Francesco Castellacci, een nieuw gezicht bij het het Belgian Audi Club Team WRT.  De 26-jarige Italiaan, bekend in het GT-wereldje en in 2011 winnaar van het Europese GT3-kampioenschap, maakte vandaag in Zolder kennis met de R8.  Tijdens de shakedown kwam het er vooral op aan om een ideale positie te vinden achter het stuur en wat te wennen aan de cockpit.  “Ik ben uiteraard erg blij deel te mogen uitmaken van zo een fantastisch team en voor het eerst in mijn loopbaan met een GT van Audi te kunnen racen”, aldus de Romein.  “Dit is een grote kans voor mij en ik wil dan ook WRT bedanken voor het vertrouwen.  Ik verwacht niet te veel aanpassingsproblemen aangezien ik wel al wat ervaring heb met soortgelijke wagens.  Ik zal mijn best doen en kijk ernaar uit het team een handje te kunnen toesteken in de strijd om de titel.”

De vrije trainingen en kwalificatie op de Nürburgring staan zaterdag op het programma terwijl de 1000 km van start gaan op zondag om 11.45u.
 
Blancpain Endurance Series - Round 5
Nürburgring, Duitsland
21-22 september 2013

Timing
 
Zaterdag 21 september 2013
09:00-10:30 Vrije trainingen
12:50-14:20 Pre-kwalificaties
16:50-17:50 Kwalificaties
 
Zondag 22 september 2013
11:45-17:45  Race(1.000 Km of maximum 6 uren)

Belgian Audi Club Team WRT
#1    Stéphane Ortelli (MC) - Laurens Vanthoor (BE) – Edward Sandström (SE) (Pro)
#2    Niki Mayr-Melnhof (AT) – Rahel Frey (CH) – Francesco Castellacci (IT) (Pro)
#13  Frank Stippler (DE) – Christopher Mies (DE) – René Rast (DE) (Pro)
 
 
 Pilotenklassement (Pro) na 4 van 5 manches 1. Zampieri-Rigon-Ramos (Ferrari F458) 50 punten
2. Stippler-Mies (Audi R8 LMS ultra) 48
3. Bukh (Mercedes SLS) 48
4. Leinders-Buurman-Martin (BMW Z4) 47
5. Lieb-Pilet-Lietz (Porsche 997) 39
6. Schneider-Götz (Mercedes SLS) 38
7. Sandström (Audi R8 LMS ultra) 31
12. Ortelli-Vanthoor-Rast (Audi R8 LMS ultra) 24
16. Lotterer (Audi R8 LMS ultra) 21
24. Halliday-Frey-Mayr-Melnhof-Fässler-Ekström (Audi R8 LMS ultra) 4

 
 
Teamklassement (Pro) na 4 van 5 manches

1. Marc VDS Racing 66 punten
2. Belgian Audi Club Team WRT 58
3. Kessel Racing 51
4. HTP 50
5. Phoenix Racing 33



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons