van der Horst

Oud-Formule 1 ingenieur Gérard Ducarouge overleden

Ayrton Senna - Lotus 98T
Ayrton Senna - Lotus 98T
Dinsdag is na een slepende ziekte Gérard Ducarouge op 73 jarige leeftijd overleden. De Fransman was een van de beste ingenieurs van zijn generatie en werkte achtereenvolgens voor Matra, Ligier, Alfa Romeo, Lotus, Larousse en opnieuw Ligier. Onder zijn toezicht won Matra driemaal op rij de 24 uren van Le Mans en klom Ligier op naar de top in de Formule 1. Ducarouge speelde ook een belangrijke rol bij het ontluiken van de succesvolle carrière van Ayrton Senna, onder de hoede van de Fransman en met de door Ducarouge ontwikkelde Lotus 97T en Lotus 98T behaalde de Braziliaanse piloot zijn eerste GP zeges.
Gérard Ducarouge begint zijn autosportcarrière in 1966 bij Matra waar hij instaat voor het Formule 3 programma, maar al snel volgt de Formule 2 en wordt hij aangesteld als hoofd van de sport-prototypes afdeling. Na een moeilijke start leidt hij het Franse merk naar een eerste zege in de 24 uren van Le Mans in 1972 met Henri Pescarolo en Graham Hill als rijders. Er volgden nog twee zeges, ditmaal met Gerard Larousse als teamgenoot van Henri Pescarolo.

In 1974 stopt Matra alle raceactiviteiten en beperkt zich tot het leveren van motoren aan Ligier dat twee jaar later debuteert in de Formule 1. Ducarouge verhuist mee naar het team van oud-renner Guy Ligier en ziet de equipe zijn eerste zegen scoren in de GP van Zweden in 1977. De Franse ingenieur is ook verantwoordelijk voor de Ligier JS11-Ford die in 1979 drie races wint. In 1981 komt er echter een einde aan de samenwerking met de flamboyante Guy Ligier.

Ducarouge blijft niet lang werkloos, Mario Andretti zorgt er voor dat hij ingelijfd word door Alfa Romeo dat op zoek is naar succes in de Formule 1. Lang blijt Ducarouge niet bij de Italianen, Lotus is op zoek naar iemand die het team uit het slop kan helpen na de dood van Colin Chapman en klopt aan bij de Fransman. Ducarouge ontwerpt enkele succesvolle bolides voor het Engelse merk, onder meer de 97T waarmee Senna in 1996 zijn eerste zege behaalde.

Na de overstap van Senna naar McLaren vertrekt ook Ducarouge bij Lotus en gaat hij werken voor het team van zijn vriend Gerard Larrouse. Deze laatste moet het echter doen met een minimaal budget en Larousse moet na enkele weinig succesvolle jaren de handdoek in de ring werpen. Ducarouge gaat in 1991 terug naar Ligier waar hij de post inneemt van technisch directeur. Het Franse team was echter op de terugweg en speelde geen rol meer van betekenis alvorens gans de inboedel te verpatsen aan Alain Prost. Ducarouge trok zich terug uit de autosport en keerde terug naar zijn eerste liefde, Matra.

Foto: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op woensdag 25 februari 2015.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons