Oud-Formule 1 ingenieur Gérard Ducarouge overleden
In 1974 stopt Matra alle raceactiviteiten en beperkt zich tot het leveren van motoren aan Ligier dat twee jaar later debuteert in de Formule 1. Ducarouge verhuist mee naar het team van oud-renner Guy Ligier en ziet de equipe zijn eerste zegen scoren in de GP van Zweden in 1977. De Franse ingenieur is ook verantwoordelijk voor de Ligier JS11-Ford die in 1979 drie races wint. In 1981 komt er echter een einde aan de samenwerking met de flamboyante Guy Ligier.
Ducarouge blijft niet lang werkloos, Mario Andretti zorgt er voor dat hij ingelijfd word door Alfa Romeo dat op zoek is naar succes in de Formule 1. Lang blijt Ducarouge niet bij de Italianen, Lotus is op zoek naar iemand die het team uit het slop kan helpen na de dood van Colin Chapman en klopt aan bij de Fransman. Ducarouge ontwerpt enkele succesvolle bolides voor het Engelse merk, onder meer de 97T waarmee Senna in 1996 zijn eerste zege behaalde.
Na de overstap van Senna naar McLaren vertrekt ook Ducarouge bij Lotus en gaat hij werken voor het team van zijn vriend Gerard Larrouse. Deze laatste moet het echter doen met een minimaal budget en Larousse moet na enkele weinig succesvolle jaren de handdoek in de ring werpen. Ducarouge gaat in 1991 terug naar Ligier waar hij de post inneemt van technisch directeur. Het Franse team was echter op de terugweg en speelde geen rol meer van betekenis alvorens gans de inboedel te verpatsen aan Alain Prost. Ducarouge trok zich terug uit de autosport en keerde terug naar zijn eerste liefde, Matra.
Foto: Niels Vaeck
Tweet