van der Horst

Rallye Neige et Glace: Het reglement heeft gewonnen

Saseigne / Fornasier- Fiat
Saseigne / Fornasier- Fiat
Het is tot een razend spannende ontknoping gekomen in het slot van de regularity Rallye Neige et glace. Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde waren onze beste Belgische vertegenwoordigers en gingen strijdend ten onder met een verschil van amper 1,4 seconde na vier dagen koers, 40 kp's en 490 km tegen de chrono. Ze pakten tijdens de slotdag opnieuw de leiding op autoritaire wijze, maar moesten tenslotte de duimen leggen in de laatste KP ten voordele van de Franse tandem Sanseigne/Fornasier. Acht Belgische team eindigden binnen de top tien en veertien binnen de top twintig. De beste regularity rijders en copiloten zijn zonder twijfel te zoeken in België.
  • Prospeed Competition
Guino Kenis / Bjorn Vanoverschelde - BMW 325i
Guino Kenis / Bjorn Vanoverschelde - BMW 325i
We titelen dat ‘het reglement heeft gewonnen’, en dat is een verwijzing naar het feit dat de uiteindelijke winnaar door zijn lage cilinderinhoud maar 80 % van de strafpunten wordt aangerekend. Eén seconde betekent voor het Franse duo Sanseigne/Fornasier en hun zwaar geprepareerde Fiat Cinquecento uiteindelijk 0,8 seconde. Na vier dagen wedstrijd kan dit voordeel ferm aandikken en in het geval van de strijd tussen de originele BMW 325i van Kenis en de Fiat van de latere winnaars was dit 45 seconden in het nadeel van de BMW-dealer uit Turnhout. Opnieuw dus een tweede plaats voor Kenis die kan terug blikken op een quasi perfecte rally, maar ditmaal is de zilveren medaille een hele zure.

Bjorn Vanoverschelde: “We reden de twee eerste dagen aan de leiding tot de Fransman Sanseigne na de derde wedstrijddag het commando overnam met een verschil van amper acht seconden. We hebben de rug gerecht en we waren tijdens de laatste dag op de sneeuw en ijs de beste van het lot. Halfweg de laatste wedstrijddag hadden we de leiding opnieuw veroverd en tijdens de afdaling op KP 36 kreeg iedereen een lap rond de oren, inclusief Sanseigne die een tweede chrono reed en 38 seconden moest toegeven op ons. We gingen de laatste proef in met een voorsprong van 21 tellen en realiseerden de derde chrono na Sanseigne en Malsot in een Peugeot 205 rallye. Maar de laatste etappe was bergop in de sneeuw en dat was duidelijk in het voordeel van de voortrekkers. We hebben werkelijk alles gegeven, geen fouten gemaakt, maar kwamen aan de meet 1,4 seconden te kort om rally te winnen. We hoeven onszelf niets te verwijten en we hebben ons super geamuseerd, maar na een derde en een tweede plaats waren we wel naar hier gekomen om te winnen. En dichter bij een zege kan je nauwelijks zijn na vier dagen wedstrijd".

Dirk Van Rompuy-Eddy Smeets / Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy-Eddy Smeets / Porsche 914/6
De strijd voor de derde plaats was een Belgisch onderonsje tussen de Opel Ascona van Decremer/Albert en de Ford Escort van Delhez/Noelanders. Zij begonnen de laatste dag met 12 KP's met een ex aequo en uiteindelijk won Decremer nog overtuigend deze strijd voor het brons. Delhez werd vierde voor Piraux/Monard (Renault 11 turbo), Van Rompuy/Smeets (Porsche 914/6), Georges/Vandervorst (VW Golf), Chabelle/Piret (VW Golf), de Franse familie Malsot (Peugeot 205 Rallye) en Deflandre/Gully (Porsche 911).

Foto's: VR Racing & Zaniroli Classic Events
   
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally op donderdag 17 februari 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons