van der Horst

Winter Endurance Kampioenschap: Voorbeschouwing van de organisatoren

Winter Endurance Kampioenschap
Winter Endurance Kampioenschap
Na de afsluitende races van de nationale autosportseries, de DNRT, ACNN, DRDO en internationale kampioenschappen, maken coureurs en monteurs zich gereed voor het Winter Endurance Kampioenschap 2014-2015. Het kampioenschap start op zaterdag 8 november met de Zandvoort 500.
Met de Zandvoort 500 start het veertiende seizoen van het Winter Endurance Kampioenschap (WEK). Waar coureurs in de jaren ’90 hun raceoverall nog voor een aantal maanden op mochten bergen, is het WEK, met races in november, januari en maart, inmiddels een “must” geworden voor elke coureur die ook in de winter wil racen. Veel bekende namen uit zowel de nationale kampioenschappen, als de DNRT, ACNN, DRDO en internationale raceseries, grijpen het Winter Endurance Kampioenschap dan ook aan als een ideale voorbereiding op het nieuwe raceseizoen in 2015.
 
Voor het winterseizoen 2014-2015 staan drie wedstrijden op het racemenu. Na de Zandvoort 500 volgt de populaire Nieuwjaarsrace, ditmaal op zaterdag 3 januari 2015. De eerste wedstrijd van het nieuwe jaar wordt wederom voor het laatste deel in de duisternis verreden. Het WEK sluit het winterseizoen af op zaterdag 7 maart 2015 met de Final 4.
 
Deelname aan de spectaculaire winterserie is dit jaar mogelijk in vier divisies, waarbij de divisie-indeling ongewijzigd is gebleven. Divisie I is daarbij open voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud hoger dan 3200cc. Verschillende GT bolides uit zowel de GT3 als GT4 categorieën hebben bewezen zeer geschikte strijdwapens voor deze divisie te zijn, evenals Endurance Specials zoals de Renault Mégane Trophy en V8STAR. Ook de snelle Porsche 911 GT3 cupracers zijn geduchte tegenstanders. Divisie I staat daarnaast open voor sportscars, waaronder de Saker Sportscar, Wolf GB08 en Radical SR3 en SR8.
 
Divisie II biedt deelnamemogelijkheden voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud tussen de 2500cc en 3500cc. In het verleden heeft de SEAT Léon Supercopa bewezen een snelle en betrouwbare auto voor deze divisie te zijn. Maar ook met auto’s als de Lotus Elise en de BMW M3 uit de DRDO M3 Cup kan worden gestreden om de zege. Daarnaast is een groot aantal auto’s uit de DNRT geschikt voor deelname, evenals auto’s uit de BMW Ooperon Cup van de ACNN. Tevens zullen de snelste diesel-aangedreven bolides in deze klasse worden ingedeeld.
 
In divisie III verschijnen alle auto’s met een cilinderinhoud tot 2500cc. De divisie is uitermate geschikt voor auto’s uit de diverse merkencups, zoals de Renault Clio Cup Benelux. Maar ook de populaire BMW Compact bolides uit de DNRT kunnen bijzonder goed uit de voeten in dit klassement, evenals de snelle roadsters uit de Ribank Mazda MaX5 Cup. Divisie III is eveneens open voor alle diesel-aangedreven auto’s die geschikt zijn voor DNRT wedstrijden, maar niet op de officiële voorgeschreven banden rijden.
 
Divisie IV is gereserveerd voor alle diesels die volgens de bekende DNRT reglementen racen. De meest succesvolle auto’s in dit klassement zijn de Volkswagen Golf 5 TDI, BMW 120d, BMW 320d Coupé en SEAT Ibiza TDI. De divisie staat tevens open voor auto’s uit de Porsche 944 Basic Cup en de BMW E30-klasse uit de DNRT.
 
Dankzij het speciale puntensysteem komen alle deelnemers, ongeacht hun divisie, in aanmerking voor de titel in het Winter Endurance Kampioenschap. Het is daarbij wel van belang dat in alle drie de wedstrijden, veel punten worden gescoord in de eigen divisie.
 
Tijdens de Zandvoort 500 hebben alle racefans gratis toegang tot het gehele terrein, inclusief hoofdtribune, paddocks en pitsdak. Parkeren achter hoofdtribune is mogelijk voor € 6,00 per voertuig.

Circuit Park Zandvoort press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 10 oktober 2014.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons