van der Horst

12H Bathurst: dubbelzege voor WRT en BMW

Sheldon van der Linde - Kelvin van der Linde - Augusto Farfus (BMW WRT)
Sheldon van der Linde - Kelvin van der Linde - Augusto Farfus (BMW WRT)
Team WRT heeft voor de tweede keer gezegevierd in de 12 Uur van Bathurst. Het team van Yves Weerts en Vincent Vosse had de openingswedstrijd van de Intercontinental GT Challenge (IGTC) lang in zijn macht. De overwinning was voor de BMW M4 GT3 van Augusto Farfus en de broers Sheldon en Kelvin van der Linde, voor de zusterwagen van onze landgenoot Charles Weerts, MotoGP-legende Valentino Rossi en Raffaele Marciello.
  • Dreamdrive
Het openingsuur van de 12 Uur van Bathurst 2025 verliep bijzonder interessant, met (te) veel geduw en getrek in de eerste hectometers en vervolgens een fantastische beurt van Ferrari-rijder Chaz Mostert, die vanop de vijfde startplaats naar voren kon stormen. Team WRT slaagde er dankzij de verschillende interventies van de safety car in om gestaag op te rukken, en uiteindelijk waren beide BMW M4 GT3 niet meer vooraan weg te denken.
 

Augusto Farfus en de broers Sheldon en Kelvin van der Linde haalden het met een bonus van een tiental seconden op de tweede M4 van het Belgische team, bestuurd door Charles Weerts, Valentino Rossi en Raffaele Marciello, die in de slotfase moest afrekenen met de resterende Mercedes-AMG GT3 van 75 Express (Habul-Gounon-Stolz) in de strijd voor de zilveren medaille.
Belgen zakken weg
De zwart-geel-rode delegatie had echter op meer kunnen hopen dan de podiumplaats van Charles Weerts. Op een gegeven moment streden alle Belgische rijders mee voor de podiumposities. Alessio Picariello (Porsche 911 GT3-R - Absolute Racing) speelde stuivertje wisselen met WRT en BMW in de spits van het peloton, maar de Porsche viel nadien helemaal terug. Ook Maxime Martin (Mercedes-AMG GT3 - GruppeM Racing) leek over sterke troefkaarten te beschikken, maar klapte plots in de betonnen muur.
 

Zowel Ferrari als Audi toonden geduchte tegenstanders te zijn voor de latere winnaars. De 296 GT3 van Arise GT (Mostert-Brown-Serra) nam in het slotuur zelfs de leiding over van de BMW, maar had nog een tankbeurt te goed. De verhoopte safety car kwam er niet voor de Ferrari-troepen. De Audi R8 LMS van Jamec Racing (Feller-Feeney-Talbot) droeg evenzeer zijn steentje bij aan de strijd vooraan, maar diverse contacten werden de R8 van Ricardo Feller te veel. De Zwitser belandde in de zandbak, vermoedelijk nadat de mechaniek van zijn bolide het had opgegeven.

De Intercontinental GT Challenge kent nu een lange pauze, om eind juni twee weekends op rij in actie te komen. Op 21 en 22 juni staat de 24 Uur van de Nürburgring op de agenda, een week later vindt de etmaalrace in Spa-Francorchamps plaats.

--- 12 Uur van Bathurst 2025 - Klassement ---

Foto: IGTC



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op zondag 2 februari 2025.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons