van der Horst

12H Bathurst: Erebus Mercedes wint editie 2013

12H Bathurst 2013
12H Bathurst 2013
Mercedes en Bernd Schneider hebben hun tweede grote endurance zege van het jaar beet, na de 24H of Dubai won de Mercedes testpiloot nu ook de 12H of Bathurst in Australië. Erebus Racing behaalde na de pole dus ook de overwinning, maar niet met de wagen die op kop startte. Deze laatste viel terug na problemen met de ophanging en liet de zege aan de SLS GT3 van Schneider, Jaeger en Roloff. De Level Racing Porsche haalde de eindmeet op de vijftiende plaats.
Beide Erebus Mercedes wagens domineerden de race en het Duitse merk leek op weg naar de dubbel toen met nog minder dan twee uur te gaan de hemelsluizen opengingen en de baan spiegelglad maakten. De safety car werd de piste opgestuurd, maar gedurende de neutralisatie kreeg de Mercedes #63, die toen tweede lag, problemen aan de ophanging waarbij de wagen verschillende ronden verloor in de pits. Na de relance van de race hield Roloff het hoofd koel en loodste de tweede Erebus Mercedes als eerste over de finishlijn. Holdsworth, Slade en Hackett brachten de tweede wagen van het team alsnog als zesde binnen.

De Clearwater Racing Ferrari 458 van Baird, Griffin en Sun werd tweede op één ronde voor de VIP Petfoods Porsche 911 GT3 R van Quinn, Kingsley en van Gisbergen. Phoenix Racing, dat na de overwinning van verleden jaar als favoriet vertrok, behaalde met Kristoffersson, Primat en Simonson een vierde plaats zonder ditmaal ooit te strijden voor de overwinning.  Audi scoorde ook nog de vijfde plaats met de Network Clothing/Hallmarc R8 LMS van Eddy, Grant, Cini en Mies. De United Autosports Audi zowel als de Engstler BMW Z4 haalden de eindmeet niet. De Level Porsche van Muytjens, Dujardyn, Broodcooren en Richard werd mooi vijftiende en vierde in zijn klasse.

Foto: Audi Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op zondag 10 februari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12 Hours of Bathurst.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons