van der Horst

24H Dubai: Black Falcon zegeviert voor de tweede maal op rij

Podium 24H Dubai 2013
Podium 24H Dubai 2013
Black Falcon heeft voor het tweede jaar op rij de zege behaald in de 24 Hours of Dubai nadat de bolide eerder de week de pole had veroverd. Al Qubaisi/Bleekemolen/Edwards/Schneider jaagden de Mercedes SLS AMG GT3 in het totaal 600 keer rond de Dubai Autodrome. De tweede plaats ging naar de AF Corse Ferrari van Carvalho/Case/Cioci/Salo, de wagen die in het eerste deel van de race nog de koppositie bekleedde. De laatste podiumplaats ging naar de Craft Racing AMR-Aston Martin Vantage GT3 van Yu/Fuijii/Turner/O’Young/Mücke.
Het verhaal voor Black Falcon is des te opmerkelijker aangezien het Duitse team in feite zijn voornaamste strijdwapen verloor, nadat haar Mercedes #1 zwaar beschadigd raakte tijdens een test eerder deze week en niet meer tijdig hersteld kon worden. Het Britse Preci Spark had echter nog een reserve-chassis bij en door over te schakelen op die wagen, kon Black Falcon dus toch nog met twee wagens aan de start van de eerste etmaalrace van het jaar verschijnen.

De Mercedes vertoefde heel de wedstrijd vooraan het veld, maar profiteerde vooral van de uitvallers en pech van anderen om zo de koppositie in handen te nemen. Net als zo vaak tijdens een uithoudingsrace was foutloos rijden en gespaard blijven van pech de succesformule om goed te scoren, al moet gezegd dat de Mercedes een hels tempo aanhield en de AF Corse Ferrari die tweede eindigde dat tempo gewoon niet leek te kunnen volgen. Aston Martin fabriekspiloten Darren Turner en Stefan Mücke joegen de Vantage GT3 in de eindfase nog mee op het podium na enkele knappe stints, maar ook voor Yu/Fuijii/Turner/O’Young/Mücke was het in hun Prodrive-bolide vechten tegen de bierkaai; de bolide zou uiteindelijk op zes ronden van de winnende Mercedes eindigen. Het merk met de ster plaatste overigens drie wagens in de top 10, terwijl er bij concurrent BMW geen enkele Z4 bij de eerste 30 eindigde. De eerste McLaren, het Lapidus Racing exemplaar, sloot de top 10 af, maar kwam nooit in aanmerking voor een ereplaats.

Het aantal uitvallers en bolides met problemen was dit jaar opvallend hoog. Onder meer Schübert Motorsport, in 2011 nog winnaar van de wedstrijd en in het eerste deel tevens vooraan in het veld te vinden, haalde de meet niet. Naast het wisselen van remschuiven, moest ook de voorbumper vervangen worden en wanneer de BMW daarbovenop een defecte oliepomp krijgt, is het defenitief game over. Ook AF Corse verloor de bolide met onder meer Stéphane Lémeret aan het stuur reeds vroegtijdig in de race. Ook de twee RJN Motorsport Nissan 370Z bleven niet gespaard van pech, maar de bolide van onze landgenoot Wolfgang Reip en Ordóñez/Schulzhitskiy/Doherty/Rusinov finishte toch nog als tweede in de klasse en eenentwintigste algemeen, terwijl de zusterwagen als negende (in de klasse) afklopte. Reip is hiermee tevens beste Belg in de uitslag, een knappe prestatie. Boutsen Ginion Racing behaalde met Vignali/Charles Battut/de Fierlant/Kuppens in de SP2-klasse nog de laatste podiumplaats.

Melden we nog dat Ward Sluys bij de crash van de BMW M3 die hij deelt met Steve Vanbellingen zijn arm gebroken heeft en dat de nieuwe VDS GT 001-R tijdens haar debuutrace veel problemen kende, maar niettemin de finishlijn bereikte - een mooie prestatie voor Raphäel van der Straten Ponthoz en de zijnen!

Foto: Creventic



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zaterdag 12 januari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Dubai.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons