van der Horst

12H Sebring: Week start met twee vrije trainingssessies

Rebellion Racing - Lola B12/60 Toyota
Rebellion Racing - Lola B12/60 Toyota
Volgend weekend vindt op het circuit van Sebring de 12 uren race plaats, de eerste race van het ALMS kampioenschap 2013 en ook de laatste 12 Hours of Sebring volgens het huidige reglement alvorens de fusie van ALMS en GrandAm in 2014. Gisteren startten de vijandelijkheden met twee vrije trainingssessies waarbij echter niet alle wagens in actie kwamen. Zo nam bij iedere sessie slechts één Audi de piste. Ging in de eerste sessie de snelste tijd nog naar de Rebellion Racing Lola van Jani/Prost/Heidfeld, dan maakte Audi in de tweede sessie duidelijk wie er de favoriet is door de #2 bovenaan de tabellen te zetten. De wagens van Maxime Martin en Marc Goossens deden het verre van slecht en waren steeds in de top 10 bij de GT’s terug te vinden.
DeltaWing Racing Cars - DeltaWing LM12 Elan
DeltaWing Racing Cars - DeltaWing LM12 Elan
Voor Audi is het de laatste kans om met de R18 naar de overwinning te dingen aangezien de LMP1 wagens volgend jaar niet langer toegelaten zijn. Het Duitse merk start dan ook als torenhoog favoriet voor de race, maar bij de eerste vrije sessie op maandag die de endurance week op Sebring in gang schoot, deed men het bij Audi nog kalmpjes aan, slechts de #2 kwam in actie. Met een tijd van 1:46.461 was het de Rebellion Lola #12 in de morgen de snelste op de baan en bleef net de Muscle Milk Pickett Racing HPD met Klaus Graf aan het stuur voor. Bij Audi concentreerde men zich op het op punt stellen van het nieuwe chassis op de #2 en Kristensen/McNish/di Grassi stelden zich dan ook tevreden met de derde tijd, voor de tweede Rebellion Lola en de Dyson Racing Lola. Slechts één LMP2 kwam de piste op en de Greaves Zytek klokte de vijfde tijd voor een trits van zes LMPC’s. Snelste GT werd de Corvette van Westbrook/Gavin/Milner, die de Aston Martin van onder meer Senna en de tweede Corvette vooraf ging. Na de Team Falken Tire Team Porsche en twee Ferrari’s vonden we de BMW van Martin terug met de negentiende tijd algemeen en zevende GT. De snelste BMW bleef daarmee beide SRT Viper’s net voor.

Deelnemers aan de 12H of Sebring 2013
Deelnemers aan de 12H of Sebring 2013
Voor de tweede sessie namen 36 wagens de piste en ditmaal nam Audi het voortouw; met een 1:46.262 vatte de #2 bovenaan de tabellen post. De Muscle Milk Pickett Racing HPD slaagde erin de beide Rebellion Lola’s voor te blijven met nu de #13 voor de #12. De Dyson Lola sloot opnieuw de top vijf af en de Greaves Zytek belandde wederom op de zesde plaats. Ditmaal gingen zeven LMPC’s vooraf aan de snelste GT en dat was opnieuw de Corvette #4. De Risi Ferrari zette zich tussen de twee Corvette’s, waarna de twee Aston Martin Vantage’s volgden. De SRT Viper van Marc Goossens reed een veelbelovende zesde tijd bij de GT's en was daarmee sneller dan de BMW van Martin, die de sessie als achtste afsloot. Voor het eerst zagen wij ook even de Deltawing in actie, die het na zeven ronden evenwel voor bekeken hield en met een twintigste tijd net na de Viper van Goossens belandde. Dinsdag en woensdag vinden er nog vrije sessies plaats, alvorens donderdag het serieuze werk begint de officiele testen.

Foto's: ALMS



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in American Le Mans Series op dinsdag 12 maart 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sebring.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons