van der Horst

Maxime Martin: ALMS, Blancpain, VLN én reserverijder DTM!

Maxime Martin wacht een bijzonder druk raceseizoen
Maxime Martin wacht een bijzonder druk raceseizoen
Officieel BMW Motorsport-rijder Maxime Martin maakte maandagmorgen op de BMW-stand van het Brusselse Autosalon zijn raceprogramma voor 2013 bekend. Zoals enigszins verwacht gaat onze landgenoot in de USA aan de slag waar hij het volledige ALMS-programma zal betwisten aan het stuur van de nieuwe, officiële BMW Z4 GTE ingezet door het BMW Team RLL.

Maxime Martin opgezet met zijn raceprogramma voor 2013
Maxime Martin opgezet met zijn raceprogramma voor 2013
Wél verrassend was de mededeling dat de Brusselaar in opvolging van Marco Wittmann ook reserve- en ontwikkelingsrijder voor BMW in DTM wordt. Onze landgenoot zal aanwezig zijn op minstens zeven DTM- wedstrijden en invallen mocht zulks nodig zijn. Voorts zal hij binnen de door het reglement voorziene limieten de M3 DTM testen en doorontwikkelen. Martin's aanstelling als reserverijder betekent ook  dat Jaime Alguersuari zo goed als zeker de achtste DTM-rijder voor BMW wordt.

Maxime wacht een bijzonder druk seizoen want naast het officiële BMW Motorsport-programma werkt de zoon van racelegende Jean-Michel ook nog twee VLN-wedstrijden, de 24U van de Nürburgring, en zowat het volledige Blancpain-programma af! Beide kampioenschappen als officiële BMW-rijder binnen de privéstructuur van Marc VDS.


Samengeteld maakt dat zo'n 25 à 26 raceweekends waarvan 14 in Europa en 11 in de States: onze man zal naar het voorbeeld van Marc Goossens flink wat tijd op het vliegtuig doorbrengen.

Maxime Martin wordt gelukgewenst door Peter Kronschnabl, CEO BMW Belux
Maxime Martin wordt gelukgewenst door Peter Kronschnabl, CEO BMW Belux
In de eerstvolgende weken wachten onze landgenoot normaliter verscheidene testsessies met de BMW Z4 zowel in Europa als in de States met het oog op de ALMS-openingsrace in Sebring op 16 maart. Voorafgaand aan de 12U van Sebring neemt Martin als BMW Motorsport-rijder vanaf 24 januari e.k. ook nog eens deel aan de Daytona-etmaalrace op één van de Turner Motorsport BMW M3's.


"Dat wordt een primeur voor mij want ik heb tot dusver nog nooit in de USA geracet" aldus Martin. "De tests die ik vorige week met Turner Motorsport verrichtte zijn goed meegevallen en ik hoop dat we dat in de race kunnen bevestigen. Ik snoof er ook voor het eerst de typische sfeer van de Amerikaanse paddock op; alles is er veel  meer relaxed, er zijn geen boxen maar tenten etc. De eerste kennismaking met de oval is ook best indrukwekkend. De M3 met zo'n 550 PK voor 1200 kg benadert nog het dichtst een GT3 Cup maar dan quasi zonder remmen, zonder neerwaartse druk, geen ABS of traction control.

Kuifje in Amerika: Maxime Martin treedt in de voetsporen van Eric van de Poele
Kuifje in Amerika: Maxime Martin treedt in de voetsporen van Eric van de Poele
Met betrekking tot de Z4 GTE ligt nog heel wat testwerk op tafel. Aanvankelijk werd er van uit gegaan dat de Z4 GT3 een solide basis zou zijn om op verder te werken maar naderhand is gebleken dat het een compleet nieuwe auto is die nog doorontwikkeld moet worden. Wie van Bill Auberlen, Joey Hand (die tijdens zijn DTM-weekends zal worden vervangen door John Edwards - nvdr) of Dirk Müller mijn teammaat wordt weet ik zelf nog niet. Het wordt voor mij in elk geval een hele uitdaging om zo'n ervaren rijders niet teleur te stellen.

Fysiek ben ik er wel klaar voor; al blijft het raden hoe ik de jetlag zal verteren. Ik zal zo'n twee keer per maand naar de States reizen bovenop alle tests, oefenritten en races waaronder drie etmaalraces (Daytona, Spa, Nürburgring -nvdr) en twee halve etmaalraces (Sebring en Petit Le Mans). Ik had het er vorige week over met Marc Goossens die in ALMS in dezelfde klasse zal rijden. Aanvankelijk blijkt het zwaar maar hoe frequenter je over en weer vliegt, des te sneller went het.

Vader Jean-Michel kijkt mee over Maxime's schouder
Vader Jean-Michel kijkt mee over Maxime's schouder
Maar je hoort mij niet klagen. Ik ben echt niet teleurgesteld niet in DTM van start te kunnen gaan. Dit wordt een fantastisch jaar met een programma dat me toelaat met veel minder druk aan zowel het BMW-universum als aan  het DTM te wennen: op langere termijn één en al voordeel. Bovendien ben ik me er ter dege van bewust dat ik sinds Eric van de Poele de eerste Belgische circuitrijder die bij een grote constructeur een contract als fabrieksrijder kon versieren!"

Foto's: Hans Van Onsem & Georges De Coster




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in American Le Mans Series op maandag 14 januari 2013.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons