van der Horst

2014 wordt alweer een overgangsjaar

cbe043743cc5b42f49d01c25ea890353aa783746.jpg
Net als in 2011, toen naast wagens met de nieuwe 1.6 turbo-aangedreven benzinemotor ook de oudere turbodiesel en atmosferische tweeliter krachtbron nog werden gedoogd, wacht het WTCC volgend seizoen andermaal en meer dan ooit een overgangsjaar. Het nieuwe reglement dat momenteel juridisch gecheckt wordt zou er aanvankelijk pas in 2015 komen, maar treedt een seizoen eerder in voege in een (geslaagde) poging om met Citroën een derde officieel vertegenwoordigde constructeur voor het kampioenschap te winnen.
  • LTF
Dat de Franse constructeur effectief zijn deelname heeft toegezegd, is een uitstekende zaak voor de serie en gehoopt wordt dat na recente Citroën-instap ook andere constructeurs het voorbeeld van Honda, Lada en het merk met de dubbele chevron zullen volgen. Een must wil de serie op termijn overleven.

Van Honda weten we al langer dat het merk in 2014 met vier, en zo het moet vijf nieuwe Civic's aan de start zal verschijnen. Citroën gaf te kennen drie nieuwe wagens te zullen inzetten, terwijl Lada, dat voor 2015 mikt op de Priora, zich tot twee auto's wil beperken. In Porto liet kampioenschapspromotor Marcello Lotti de pers verstaan dat de kans reëel is dat nog een andere constructeur met mogelijk twee S2000 volgens 2014-spec komt. Of hiermee een mogelijke instap van Subaru (?) dan wel een - mits goedkeuring van GM - twee door RML te bouwen Chevrolet's betreft is onduidelijk. In het beste geval krijgen we dus een veld met tien à twaalf wagens, naar het einde van het seizoen wellicht aangevuld met twee nieuwe SEAT's die zullen worden doorontwikkeld ten behoeve van klantenteams in 2015; al wordt de SEAT-knoop uiteindelijk niet in Spanje maar in Duitsland doorgehakt.

Met knap een dozijn wagens organiseer je vanzelfsprekend geen kampioenschap, en zeker geen door de FIA als wereldkampioenschap gesanctioneerde serie. Het startveld voor 2014 zal dan ook onvermijdelijk moeten worden aangevuld met wagens die in het huidige seizoen al dan niet het mooie weer maken, zijnde de Chevrolet's, BMW's en SEAT Leon's. En dus wordt gedacht aan upgrade kits om het verschil tussen de oude en nieuwe wagens zoveel mogelijk weg te gommen.

De vijf privé-teams die momenteel met de BMW 320 TC racen hoeven op geen nieuwe ontwikkelingen te rekenen nu het merk uit Beieren al zijn eieren in de DTM-mand heeft gelegd. Een oplossing dringt zich nochtans op wil men vermijden dat de teams in kwestie in 2014 definitief moeten afhaken en/of verhuizen naar andere kampioenschappen die dan weer concurrentie voor het WTCC kunnen gaan uitmaken. Het collectief van BMW-teams zou München dan ook hebben gevraagd minstens een motor-upgrade te overwegen.

Citroën zou momenteel het verst staan met de ontwikkeling van de nieuwe wagen terwijl William De Braekeleer ons een drietal weken terug bevestigde dat Honda begonnen was met het bouwen van een schaalmodel voor de aerodynamische ontwikkeling.  Maar voor potentiële nieuwkomers is het wel erg kort dag zodat terecht gevreesd moet worden dat die eigenlijk pas in 2015 ten volle aan het nieuwe reglement zullen voldoen. Het feit dat de start van het kampioenschap op vraag van de teams naar half april (i.p.v. zoals gebruikelijk half of einde maart) werd verschoven zal daar niet echt veel aan veranderen.

De kalender zou - voorlopig althans - nagenoeg ongewijzigd blijven met twaalf, hooguit dertien manches. De Portugese manche zal wellicht worden betwist in het Zuidelijke Portimao waar mogelijk economisch geïnspireerd protest minder luid weerklinkt dan in het op een steenworp van hoofdstad Lissabon gelegen Estoril. Door staking van de Portugese dokwerkers werden de 29 containers met de naar Argentinië te verschepen wagens gisteren overigens uitzonderlijk met de trein i.p.v. met trucks naar havenstad Sines getransporteerd.

Naar verluidt zou ook Canada wel interesse tonen om in de toekomst een manche te organiseren. In welk geval het voor de hand zou liggen deze te laten aansluiten bij het Sonoma-weekend. Een manche in Frankrijk zit dan weer niet meteen in de pijplijn.

Foto: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 10 juli 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons