van der Horst

24H Le Mans: 10 jaar geleden al: de voorstelling van de dramatische Nissan GT-R LM

Nissan GT-R LM Nismo LMP1
Nissan GT-R LM Nismo LMP1
Om u eraan te herinneren hoe oud u geworden bent, graaft Autosport.be in de archiefdozen om het meest opmerkelijke nieuws van tien jaar oud af te stoffen. Nu al een decennium geleden: de voorstelling van de rampzalige Nissan GT-R LM waarmee de Japanse constructeur zich wereldwijd hoongelach op de nek haalde. Wat vliegt de tijd voorbij!
  • De Swert Opticiens
Exact tien jaar geleden, 1 februari 2015. Nissan haalt het doek van zijn innovatieve GT-R LM, een prototype die met beperkte middelen maar een frisse, technische aanpak het vuur aan de schenen moet leggen van de grote constructeurs in de 24 Uur van Le Mans.

Darren Cox
Darren Cox
"De GT-R LM is veel meer dan alleen marketing", verklaart de ondertussen verguisde Darren Cox, toenmalig competitieverantwoordelijke van het merk. "Dit project bestaat niet gewoon om op te vallen. We zijn ervan overtuigd dat dit de juiste weg is: starten met een leeg papier en bedenken hoe we Le Mans kunnen winnen."


#23 Nissan GT-R LM Nismo
#23 Nissan GT-R LM Nismo
Met zijn voorwielaandrijving, krachtbron én versnellingsbak ter hoogte van de voorwielen en een ingewikkeld hybridesysteem op de smallere achterwielen, wil Nissan vooral schitteren op de rechte stukken van Le Mans. "We ontdekten dat een auto met veel downforce vooraan niet alleen een grote technische vrijheid opleverde, maar ook dat die downforce op een meer efficiënte manier wordt gecreëerd", geeft ontwerper Ben Bowlby tekst en uitleg. "Omdat de voorkant bovendien het leeuwendeel van het aerodynamische werk verricht, kunnen we dankzij een kleine achtervleugel een nog hogere topsnelheid bereiken. Dat is van onschatbare waarde in Le Mans."
Volslagen blunder of te ambitieuze agenda?
De verwondering, waardering en nieuwsgierigheid maken al snel plaats voor twijfels. Twee wagens zijn ingeschreven voor de openingsfase van het wereldkampioenschap uithouding 2015 in Silverstone en Spa, maar de GT-R LM blijft steken in de crashtest en het debuut wordt noodgedwongen uitgesteld naar de 24 Uur van Le Mans.

#21 Nissan GT-R LM Nismo
#21 Nissan GT-R LM Nismo
De Japanse troepen hebben sowieso al weinig tijd om zich klaar te stomen, maar de gefaalde crashtest luidt dan al het begin van het einde in. Nissan heeft te weinig tijd om het gecompliceerde hybridesysteem op punt te stellen en komt in de Sarthe meer dan twintig seconden tekort op de Porsche 919, die zowel de polepositie als de zege zal wegkapen.

Of de gewaagde prototype met meer voorbereiding en een geslaagde crashtest veel dichter in de buurt van de LMP1-referenties was gekomen, zal voor altijd een vraag blijven. Darren Cox wordt aan de deur gezet en het programma moet zo snel mogelijk een vage nachtmerrie worden. De GT-R LM komt nooit meer in actie.
 
Foto's: Nissan-Nismo, Racing International Photography
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in 24 Heures du Mans op zaterdag 1 februari 2025.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons