24H Le Mans: Op naar de spannendste editie van de laatste decennia?
Bij concurrent Audi heeft men vetrouwen getankt dankzij de zege van Duval, di Grassi en Jarvis in Spa, al kon men wel profiteren van de pech bij zowel Porsche als Toyota. De Japanners, die in 2014 nog de FIA WEC-titel wonnen maar in Le Mans tot nu toe teleurstelden, lieten wel competitieve tijden noteren tijdens de testdag van anderhalve week geleden. Het gat met zowel Audi als Porsche is dus een stuk kleiner geworden en in Spa bleek al dat ze puur op uithouding zeker kunnen meespelen voor de zege. Op voorhand een favoriet aanduiden is dus zeer moeilijk geworden, zeker nu Porsche en Audi maar twee wagens inzetten en zo Toyota daarin al niet overklassen.
In de GTE-Pro klasse wordt het uitkijken naar de strijd tussen Ferrari en Ford, net als exact 50 jaar geleden als ging het toen om de strijd voor de algemene zege. De Ferrari 488 GTE #71 van Rigon en Bird is totnogtoe ongeslagen in het FIA WEC maar de troepen van AF Corse zijn heel duidelijk; concurrent Ford zet alles op Le Mans en reed tot nu met de handrem op. Zaterdag om 15u gaat de handrem er volgens Ferrari af en gaan de vier Ford GT's voor de zege. Al mogen ze natuulijk nooit de fabrieks-Porsche's van Manthey Racing, de Aston Martin's én die andere Amerikaanse bolides, de Corvette's, uit het oog verliezen. Tel daarbij nog de zeer waarschijnlijk wisselende weersomstandigheden en ook in die klasse is spektakel verzekerd.
Voor onze landgenoten Marc Goossens en Laurens Vanthoor wordt het geen makkelijke klus in de eveneens sterk bezette LMP2-klasse. Laatstgenoemde liet ons al weten dat hij niet in een klassezege gelooft, het wordt dan ook niet makkelijk in een veld van liefst 23 wagens. Vorig jaar eindigden KCMG, Jota Sport en G-Drive Racing, het volledige LMP2-podium dus, zelfs alle drie binnen dezelfde ronde.
--- Deelnemerslijst 24 Heures du Mans 2016 (PDF) ---
Foto's: Racing International Photography, Arne Simons, Georges De Coster
Tweet