van der Horst

24H Le Mans: Op naar de spannendste editie van de laatste decennia?

Start 24 Heures du Mans 2015
Start 24 Heures du Mans 2015
Zaterdag nemen 180 piloten de start van alweer de 84e editie van de meest legendarische etmaalrace van allemaal, les 24 Heures du Mans. Het aantal auto's werd opgekrikt tot een recordaantal van 60 stuks verdeeld over vier klasses, maar voor de algemene overwinning moeten we gaan kijken in de LMP1-categorie. Meer bepaald bij de fabrieksteams van Porsche, de uittredende winnaar en recordhouder met 17 zeges, Audi, dat in de voorbije 16 jaar maar liefst 13 keer won, en Toyota.
Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Gezien het feit dat ieder van de drie fabrieksmerken dit jaar slechts twee auto's aan de start brengt, en de algemene repetitie, de WEC 6 Uren van Spa, een ware slijtageslag bleek, mogen we ons opmaken voor een rasechte klassieker. De Porsche #1 van Webber, Bernhard en Hartley pakte vorig seizoen wel de FIA WEC-titel maar moest in Le Mans zijn meerdere erkennen in de 'derde' Porsche van Hülkenberg, Bamber en Tandy. De zusterwagen van Jani, Lieb en Dumas staat momenteel wel aan de leiding van het kampioenschap maar zij pakken uit met een nieuw chassis voor de startnummer 2 nadat bepaalde setupproblemen onoplosbaar bleken. Zij hopen uiteraard op meer dan alleen de pole van Jani uit 2015.

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Bij concurrent Audi heeft men vetrouwen getankt dankzij de zege van Duval, di Grassi en Jarvis in Spa, al kon men wel profiteren van de pech bij zowel Porsche als Toyota. De Japanners, die in 2014 nog de FIA WEC-titel wonnen maar in Le Mans tot nu toe teleurstelden, lieten wel competitieve tijden noteren tijdens de testdag van anderhalve week geleden. Het gat met zowel Audi als Porsche is dus een stuk kleiner geworden en in Spa bleek al dat ze puur op uithouding zeker kunnen meespelen voor de zege. Op voorhand een favoriet aanduiden is dus zeer moeilijk geworden, zeker nu Porsche en Audi maar twee wagens inzetten en zo Toyota daarin al niet overklassen.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
In de GTE-Pro klasse wordt het uitkijken naar de strijd tussen Ferrari en Ford, net als exact 50 jaar geleden als ging het toen om de strijd voor de algemene zege. De Ferrari 488 GTE #71 van Rigon en Bird is totnogtoe ongeslagen in het FIA WEC maar de troepen van AF Corse zijn heel duidelijk; concurrent Ford zet alles op Le Mans en reed tot nu met de handrem op. Zaterdag om 15u gaat de handrem er volgens Ferrari af en gaan de vier Ford GT's voor de zege. Al mogen ze natuulijk nooit de fabrieks-Porsche's van Manthey Racing, de Aston Martin's én die andere Amerikaanse bolides, de Corvette's, uit het oog verliezen. Tel daarbij nog de zeer waarschijnlijk wisselende weersomstandigheden en ook in die klasse is spektakel verzekerd.

Marc Goossens & Laurens Vanthoor
Marc Goossens & Laurens Vanthoor
Voor onze landgenoten Marc Goossens en Laurens Vanthoor wordt het geen makkelijke klus in de eveneens sterk bezette LMP2-klasse. Laatstgenoemde liet ons al weten dat hij niet in een klassezege gelooft, het wordt dan ook niet makkelijk in een veld van liefst 23 wagens. Vorig jaar eindigden KCMG, Jota Sport en G-Drive Racing, het volledige LMP2-podium dus, zelfs alle drie binnen dezelfde ronde.

--- Deelnemerslijst 24 Heures du Mans 2016 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography, Arne Simons, Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op dinsdag 14 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons