24H Le Mans: Audi zegt LMP1 op waterstof te kunnen bouwen
Als Audi daadwerkelijk met een prototype aangedreven door waterstoftechnologie naar Le Sarthe zou trekken, dan kan men momenteel terecht in "garage 56", de klasse voor experimentele technologie. Eerder presenteerden bijvoorbeeld Nissan met de elektrische ZEOD RC en GreenGT met de waterstof-aangedreven GreenGT H2 reeds plannen in die richting. Die laatstgenoemde bolide moest in 2013 uiteindelijk weliswaar verstek geven voor de 24 Heures du Mans, maar eerder dit jaar legde Olivier Panis effectief een rondje Le Mans af, waardoor de GreenGT H2 de allereerste door waterstof aangedreven bolide uit de geschienides is die daarin slaagt. Het lijkt echter waarschijnlijk dat de Duitse constructeur eerder zou aansturen om een volledige integratie van deze technologie in het nieuwe technische LMP1-reglement voor 2021.
Ook dichter bij huis werkt men volop aan de ontwikkeling van producten aangedreven door waterstoftechologie. Bij onze Noorderburen werd er afgelopen zondag bijvoorbeeld een LMP3-prototype met brandstofcel gepresenteerd in het kader van de Gamma Racing days. De bolide, Forze VII gedoopt, werd ontwikkeld door de knappe koppen van de Technische Universiteit in Delft en moet in de Supercar Challenge de strijd aangaan tegen wagens met conventionele verbrandingsmotoren. Het doel is hoegenaamd niet om een bijrol te spelen, want net zoals bij de voorganger, de Forze VI die het ronderecord voor waterstofwagens op de Nürburgring scherper stelde, gaat het 'm hier eveneens om keiharde cijfers en meetbare prestaties. Het team wil aantonen dat een bolide met een "groene" brandstof de verzamelde concurrentie kan kloppen in de strijd voor de zege.
Foto's: Audi AG, GreenGT & Forze Hydrogen Racing
Tweet