van der Horst

24H Le Mans: Ferrari klopt Porsche met 'privé' 499P - Van Rompuy op podium in LMGT3

Podium 24H Le Mans 2025
Podium 24H Le Mans 2025
De 93ste editie van de 24 Uren van Le Mans is gewonnen door de 'privé'-Ferrari 499P #83, het gele exemplaar van Robert Kubica, Yifei Ye en Philip Hanson. Al vroeg in de wedstrijd greep het Italiaanse merk de macht, maar de Porsche #6 van Laurens Vanthoor, Matt Campbell en Kévin Estre lag constant op de loer. Zij grepen hun kans in de eindfase en gingen voorbij aan de beide rode Ferrari's, ze kwamen uiteindelijk 14 seconden tekort op een uitstekende Kubica. De derde podiumtrede was voor de Ferrari #51 (Giovinazzi, Calado, Pier Guidi).
  • Skylimit Events
Tom Van Rompuy
Tom Van Rompuy
Naast de tweede plaats van Laurens Vanthoor was er voor de Belgen ook in LMGT3 reden tot juichen. Tom Van Rompuy pakte immers een derde podiumplek samen met Charlie Eastwood en Rui Andrade in de TF Sport Corvette #81. Zij hadden zowel tijdens de voorbereidingen als de wedstrijd zelf te weinig topsnelheid, maar ze wisten dit nadeel toch om te buigen in een schitterend resultaat. De zege in LMGT3 was overigens voor de Manthey Porsche #92 (Hardwick, Pera, Lietz), voor de Vista AF Corse Ferrari #21 (Heriau, Mann, Rovera).

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor: "Blij met mijn tweede plek? Totaal niet, de droom is om deze wedstrijd te winnen, dat had mijn carrière compleet gemaakt. Over enkele maanden weet niemand nog wie er hier tweede is geworden. We hebben echt heel hard gereden, geen fouten gemaakt, geen tijdstraffen opgelopen. We hadden een goede strategie ook, maar de anderen waren gewoon sneller."

Finish 24h Le Mans 2025
Finish 24h Le Mans 2025
Kubica zette een ware krachttoer neer door de laatste vier uren voor zijn rekening te nemen in de Ferrari 499P. Een eerste algemene zege voor een Pool in de 24 Uren van Le Mans, wat overigens ook opgaat voor een Chinees met Yifei Ye. Ferrari won al de afgelopen twee edities met de #50 en #51 en levert op die manier negen nieuwe winnaars bij de rijders af sinds 2023. De #50 (Fuoco, Nielsen, Molina) werd deze editie wel pas vierde, maar op minder dan een halve minuut van de uiteindelijke winnnaar. Het werd dus een erg competitieve editie van de 24 Uren van Le Mans, al zag het er op zaterdagavond nog heel gunstig uit voor Ferrari.

BMW M Team WRT - BMW M Hybrid V8
BMW M Team WRT - BMW M Hybrid V8
De vijfde plek was voor de van pole vertrokken Hertz Team Jota Cadillac #12 van Will Stevens, Norman Nato en Alex Lynn. De Amerikaanse bolide telde meer dan twee minuten achterstand. Stoffel Vandoorne finishte met de Peugeot 9X8 #94 op de twaalfde plek, op drie ronden achterstand. De wedstrijd van de WRT BMW Hypercars zakte op het einde nog als een pudding in elkaar door problemen in de eindfase. Dries Vanthoor zag zo zijn #15 geparkeerd in de garage door problemen met de koeling.

Iron Dames - Porsche 911 GT3.R LMGT3
Iron Dames - Porsche 911 GT3.R LMGT3
Ook in LMGT3 ging het WRT niet voor de wind. De BMW #46 van onder andere Valentino Rossi reed op zaterdag nog wel een hele tijd aan de leiding maar moest de strijd staken met een elektrisch probleem. Ook de zusterwagen #31 gooide 's nachts de handdoek. Maxime Martin verging het beter, hij reed de Iron Lynx Mercedes #61 als twaalfde over de meet. De Iron Dames kenden ook een moeilijke Le Mans. Rahel Frey (Porsche #85) werd van de baan getikt en verloor daardoor veel tijd. Ze bracht samen met Célia Martin en onze eigen Sarah Bovy de wagen wel over de meet als zestiende in LMGT3.

In de LMP2-klasse zagen we geen Belgische rijders of teams aan de start. De winst daar ging naar de Inter Europol Oreca #43 van Tom Dillmann, Nick Yelloly en Jakub Smiechowski.

Foto's: Geert Franquet - Gert Starckx - Georges De Coster - Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op zondag 15 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons