24H Le Mans: Ford komt met eigen Hypercar terug naar het FIA WEC & Le Mans
Ford CEO Jim Farley, Ford Hypercar Program Manager Dan Sayers, Ford Performance Manager Mark Rushbrook, Oreca topman Hugues De Chaunac
Dat Ford plannen koestert om vanaf 2027 terug te keren naar de topklasse van het FIA WEC was al een tijdje geen geheim meer, maar de Amerikaanse constructeur maakte zijn ambities op vrijdag duidelijk in Le Mans. Voor de verzamelde pers werd immers bekendgemaakt dat het Amerikaanse merk de welbekende chassisbouwer Oreca heeft onder de arm genomen als technische partner. De mensen onder leiding van Hugues De Chaunac zullen instaan voor het ontwerp en de ontwikkeling van Ford's LMDh-prototype.
Ford CEO Jim Farley, Ford Hypercar Program Manager Dan Sayers, Ford Performance Manager Mark Rushbrook, Oreca topman Hugues De Chaunac
Verder wist CEO Jim Farley, die overigens dit weekend zelf deelneemt in de Mustang Challenge-races in Le Mans, te vertellen dat Dan Sayers werd aangesteld als Program Manager van het Hypercar-project. Hij komt over van Red Bull Ford Powertrains, dat vanaf volgens seizoen instaat voor de F1-motoren van Ford. De topman van Ford Performance, Mark Rushbrook, kon ons alvast vertellen dat het Hypercar-programma 'helemaal geen impact' zal hebben op het bestaande Mustang GT3-programma. Voor het kiezen van de rijders wordt er overigens gekeken naar de bestaande fabrieksrijders, al is een beslissing daaromtrent nog niet voor meteen. Het debuut in competitie van de nieuwe LMDh van Ford is overigens voorzien tijdens de eerste FIA WEC-manche van 2027.