van der Horst

24H Le Mans: Magnussen: "Twee uur racen met deze wagens is vaak intenser dan een F1-race"

Kevin en Jan Magnussen
Kevin en Jan Magnussen
Het stond in de sterren geschreven dat Jan en Kevin Magnussen ooit samen de 24 uren van Le Mans zouden betwisten. Terwijl vader Jan zijn grootste successen behaalde met Corvette in de Franse etmaalrace, lukte het nooit om zoon Kevin als derde rijder aan boord te krijgen bij de Amerikaanse constructeur. Corvette eiste een derde piloot die alle grote uithoudingswedstrijden paraat zou staan en dat bleek onmogelijk te combineren met het drukke F1-schema van Kevin. Nu laatstgenoemde full time is overgestapt naar het uithoudingsracen en Jan Magnussen aan de slag is bij het Deense LMP2-team High Class Racing viel alles uiteindelijk in zijn plooi dit jaar. Waarschijnlijk is het meteen ook de laatste opportuniteit voor afzienbare tijd aangezien Kevin volgend jaar uitkomt voor het fabrieksteam van Peugeot.
Autosport.be kon de familie Magnussen kort spreken tussen de trainingen door. Het viel meteen op hoe Kevin Magnussen volledig zijn draai lijkt gevonden te hebben in de uithoudingswereld, de Deen komt sinds begin dit jaar met een Cadillac DPi uit voor Chip Ganassi Racing in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap.

"De mentaliteit is totaal anders, je moet zover vooruit kijken," aldus Kevin Magnussen. "In F1 ben je meer geneigd om risico's te nemen aan het begin van de race, wanneer iedereen nog dicht op elkaar zit, terwijl dat in een etmaalrace geen steek houdt. Het juist inschatten waar en wanneer je risico's kunt nemen ten opzichte van andere wagens is een heel nieuw aspect. In de F1 kom je na de start vaak in een ritme terecht dat we vaak de rest van de wedstrijd aanhouden, terwijl je hier er volledig bij moet blijven. Mentaal moet je heel scherp blijven met het optimaliseren van heel wat zaken, en dat aspect spreekt me echt aan. Een wedstrijd van twee uur in deze tak van het racen is vaak intenser dan een F1-race, en dan doen we het hier nog eens 24 uren lang."

"Anderzijds is het hier soms meer een loterij, bijvoorbeeld in de kwalificaties krijg je het gevoel dat het soms wat meer willekeurig is, met verschillende slowzones, wagens die overal van de baan gaan. Het is een grote troef als je een vrije ronde hebt tijdens het optimale window van je banden, en dan heb ik het over het eerste of tweede rondje van je run."

Magnussen senior, die dit jaar toe is aan zijn 23e optreden in Le Mans voegde er nog aan toe dat "het niet eenvoudig is om de vaderlijke gevoelens los te laten in deze omgeving. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meteen een vader-zoon verhouding voel in de meetings of wanneer we in de wagen zitten. Op dat moment is het louter professioneel." Nu Kevin sinds een half jaar zelf vader is geworden steekt meteen de vraag de kop op of we ooit drie generaties Magnussen aan de start zien verschijnen in dezelfde wagen. Het werd alvast niet uitgesloten, grootvader Magnussen zou op dat moment al tegen de 70 jaar zijn.

Het team zit momenteel nog even met de handen in het haar over een gebrek aan topsnelheid, dat ongeveer zo'n 5km/u bedraagt. Door een identieke setup met de zusterwagen probeerde men op woensdag te achterhalen waar het probleem ligt, maar zoals de zaken er nu voor staan zal het team waarschijnlijk de motor wisselen.

Foto: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op donderdag 19 augustus 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons