van der Horst

24H Le Mans: McLaren stelt LMDh-programma officieel voor

Zak Brown
Zak Brown
Zoals verwacht was het niet alleen Ford die hun programma officieel presenteerde; ook McLaren was van de partij om hun toekomstplannen toe te lichten. Tijdens een persconferentie gaf Zak Brown meer inzicht in hoe het programma van het Britse merk eruit zal zien: wie de leiding zal nemen over het project, welk chassis en welke motor gebruikt zullen worden, en welke teams de verantwoordelijkheid krijgen over het inzetten van de wagens.
Het was een publiek geheim dat McLaren zou toetreden tot het rijkgevulde LMDh-veld, al kwam de aankondiging vlak voor de 24 Heures du Mans toch enigszins onverwacht. Dat men ervoor koos om het nieuws dit jaar al bekend te maken, heeft alles te maken met het feit dat het precies 25 jaar geleden is dat McLaren de legendarische etmaalrace wist te winnen. Tijdens een persconferentie op vrijdag lichtte Zak Brown, CEO van McLaren, meer details toe over het programma dat in 2027 van start zal gaan.

McLaren LMDh
McLaren LMDh
Voor het chassis rekent McLaren op Dallara, dat hiermee al een derde merk van dienst zal zijn, na eerder al chassis te hebben gebouwd voor BMW en Cadillac. De geruchten dat Ford de motor zou leveren, bleken echter ongegrond. Ook op motorisch vlak blijft McLaren in Italiaanse sferen, want Autotecnica Motori kreeg de opdracht om een twin-turbo V6-motor te ontwikkelen. Die krachtbron zal ontworpen worden in samenwerking met McLaren Racing en McLaren Automotive. Opmerkelijk is dat Autotecnica zich ook had kandidaat gesteld om de nieuwe LMP2-motoren te bouwen, al ging die opdracht uiteindelijk naar Gibson Technologies. De wagen zelf werd tijdens de persconferentie nog niet getoond, maar een schaalmodel zal op zaterdag te zien zijn in de Manufacturers' Village.

James Barclay
James Barclay
Ook de teamstructuur is al deels vormgegeven. James Barclay wordt aangesteld als programmadirecteur. De Brit was tot nu toe werkzaam bij Jaguar Land Rover Motorsport en diende lange tijd als teambaas van Jaguar TCS Racing in de Formule E. Afgelopen voorjaar raakte al bekend dat hij het team na de seizoensfinale in Londen zal verlaten. Zijn nieuwe functie bij McLaren start in september, waarbij hij rechtstreeks aan Brown zal rapporteren.

Zak Brown en Richard Dean
Zak Brown en Richard Dean
Als raceteam kiest McLaren – hoe kan het ook anders – voor United Autosports. Zak Brown is zelf mede-eigenaar van dit Anglo-Amerikaanse team, dat al sinds de start van LMGT3 met McLaren GT3-materiaal actief is in zowel het FIA WEC als dit jaar in de European Le Mans Series. In de LMDh zal het team opereren onder de naam McLaren United AS. Dat betekent echter niet dat hun andere activiteiten worden teruggeschroefd; United Autosports blijft eind dit jaar actief in de Asian Le Mans Series en is ook in 2026 nog op meerdere fronten vertegenwoordigd, zo bevestigde Dean.

Tot slot werd ook de vraag gesteld of McLaren plannen heeft om deel te nemen aan het IMSA-kampioenschap. Brown gaf aan dat dit zeker op de radar staat, maar dat de prioriteit voorlopig ligt bij het FIA WEC-debuut in 2027, met als hoogtepunt uiteraard Le Mans. Een mogelijke deelname aan IMSA – zij het een volledig seizoen of enkel de Michelin Endurance Cup – blijft bespreekbaar voor 2028. Kortom, 2026 wordt een druk voorbereidingsjaar voor McLaren, zodat het merk in 2027 volledig klaar is om zijn intrede te maken in het wereldkampioenschap uithouding.

Foto's: FIA WEC/DPPI - McLaren



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op vrijdag 13 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons