van der Horst

24H Le Mans: Nieuwe WEC prototypes goedkoper, mooier en met straattechnologie

Le Mans Prototype 2020
Le Mans Prototype 2020
De wereldraad van de FIA heeft het technisch reglement voor de nieuwe topklasse in Le Mans goedgekeurd. In afwachting van een definitieve naam voor deze nieuwe wagens gebruikt men de term hypercars, aangezien een zeker visuele gelijkenis met de straatmodellen wordt verwacht. Het uitgangspunt zijn de zogeheten "performance windows", waarmee diverse parameters worden opgelegd en een ultieme Le Mans-rondetijd van 3min22 wordt geviseerd. De ACO mikt op een budget van 20 miljoen euro voor een volledig seizoen in het FIA WEC, met een afschrijving over vijf seizoen in acht genomen. Helaas impliceert dit ook de introductie van succesballast.
  • LTF
Hypercar 2020
Hypercar 2020
Naast de nieuwe looks verandert er ook op technisch vlak heel wat. De verplichte link met straatwagens springt in het oog. Zo moeten zowel de motor als het hybridesysteem gebaseerd zijn op productie-eenheden die ook op de openbare weg gebruikt worden. Uiteindelijk moet deze aandrijflijn tegen het einde van de het tweede seizoen in 100 productiewagens worden ingebouwd. De motor mag maximum over 708pk beschikken, terwijl het hybridesysteem gelimiteerd wordt tot 272pk. Samengevoegd blijft men daarmee net onder de grens van 1000pk.

Het minimumgewicht is 1040kg, zo'n 60kg zwaarder dan wat in juni was aangekondigd. De nieuwe hypercars mogen bovendien 35cm langer en 10cm breder zijn dan de huidige LMP1's. Actieve aerodynamische elementen zijn voortaan toegelaten, zowel vooraan als achteraan. Deze zijn beperkt tot twee standen en moeten door de rijder bediend worden. Het reglement geldt in principe voor de volgende vijf seizoen, te beginnen vanaf 2020/2021. Constructeurs mogen maximum vijf evoluties uitbrengen in deze periode, en eenmalig een nieuw design homologeren. Constructeurs mogen dus niet ieder jaar met een nieuwe prototype op de proppen komen. Om de kosten te beperken en de competitiviteit te verzekeren wordt er ook een systeem van succesballast ingevoerd. Elk gescoord punt zal een halve kilo toevoegen aan het minimumgewicht van de wagen, met een maximum van 50kg. Deze ballast zal echter verwijderd worden voor de seizoensfinale in Le Mans.


Lees ook: ACO trekt vanaf 2020 opnieuw de kaart van proto's met GT-looks

Foto: ACO/WEC



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op woensdag 5 december 2018.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons