van der Horst

24H Le Mans: Toyota stelt prototype op waterstof voor

Toyota GR LH2
Toyota GR LH2
Als de 24 Heures du Mans van start gaat, kan je er zeker van zijn dat er ook enkele nieuwigheden worden voorgesteld. Zo ook bij Toyota, dat op woensdag het doek haalde van een prototype dat wordt aangedreven door vloeibare waterstof: de GR LH2. Het Japanse merk is al langer actief bezig met de ontwikkeling van waterstofwagens en behoort tot de prominente constructeurs die vol verwachting uitkijken naar een officieel reglement rond waterstoftechnologie. Al wordt verwacht dat de invoering daarvan opnieuw uitgesteld zal worden.
  • Crisartech
Toyota GR LH2
Toyota GR LH2
Toyota en waterstof: het is een combinatie die al langer in de pijplijn zit. De voorbije twee jaar was het Japanse merk de meest uitgesproken pleitbezorger voor een overstap naar de waterstofklasse, mocht die toegelaten worden in het FIA WEC. Twee jaar geleden stelde Toyota al de GR H2 Racing Concept voor, maar in tegenstelling tot dat model is de GR LH2 een wagen die effectief kan rijden – zij het voorlopig enkel bedoeld voor demorondjes. Wanneer die demonstraties effectief zullen plaatsvinden, is nog niet duidelijk, aangezien er geen tijdlijn werd meegegeven.

Over de werking van de motor gaf Toyota voorlopig niets prijs, al liet Kazuki Nakajima, hoofd van Toyota Gazoo Racing, wel weten dat men zich nu echt verdiept in de technologie. Doel daarbij is om meer inzicht te krijgen in de bijbehorende uitdagingen, met het oog op een toekomstige deelname in Le Mans met waterstofaandrijving.

Wanneer dat zal gebeuren, blijft echter onduidelijk. Sinds de aankondiging dat waterstoftechnologie toegelaten zou worden in het FIA WEC, is een concrete jaartal al meerdere keren uitgesteld. Ook morgen, tijdens de jaarlijkse persconferentie van de ACO, wordt verwacht dat de introductie opnieuw wordt uitgesteld. Aan de andere kant werd tijdens de bijeenkomst van de Wereldmotorsportraad in Macau wél al een regelgevend kader goedgekeurd rond waterstofveiligheid. Dat wordt beschouwd als een eerste stap richting de ontwikkeling van een concreet technisch reglement voor deze klasse.

Foto's: Toyota



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op donderdag 12 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons