van der Horst

24H Le Mans: Toyota topfavoriet - Twee Belgische zegekandidaten in GTE

Start 24 Heures du Mans 2019
Start 24 Heures du Mans 2019
Over een week wordt de 24 Heures du Mans opnieuw verreden, zij het dit keer een stuk later op het jaar dan traditioneel midden juni. Dit alles natuurlijk door de Covid19-pandemie, die er bovendien ook voor heeft gezorgd dat het programma een stuk compacter werd. Zo worden de kwalificaties verreden over slechts 45 minuten op donderdag, met een speciale Hyperpole-sessie van een half uur op vrijdag. Ook zal het aantal uren dat er in het donker wordt gekoerst opvallend hoger liggen dan tijdens andere, 'normale', edities.
Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Of dit alles een grote impact zal hebben op topfavoriet Toyota is nog maar de vraag, de Japanse constructeur heeft qua voorbereidingen zijn zaken meestal heel goed op orde. Na twee opeenvolgende zeges met Fernando Alonso geeft de Spanjaard zijn zitje naast Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima door aan Brendon Hartley, meteen ook de enige verandering in de line-up van Toyota. De grootste concurrentie zal ook dit jaar komen van de beide Rebellion's, die het dit jaar zonder Porsche-fabrieksrijder Neel Jani moeten stellen. Verder zien we in LMP1 nog de ByKolles Enso CLM P1.

De drukst bezette klasse is opnieuw LMP2 met liefst 24 bolides. Daarin zien we ook één Belg, Christophe d'Ansembourg komt aan de start in de EuroInternational Ligier #11 samen met het Franse duo Erik Maris en Adrien Tambay. De strijd voor de zege ligt volledig open maar we verwachten wel de Signatech Alpine #36 en de Jackie Chan DC Racing Oreca #37 voorin.

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
De grootste kans op een Belgisch succes valt evenwel te noteren in de GTE Pro-klasse. Met Laurens Vanthoor (Porsche #92) zien we bovendien een ex-winnaar aan de start, hij vervoegt Michael Christensen en Kevin Estre. Porsche koos er dit keer overigens voor enkel de twee vaste FIA WEC-inschrijvingen in te zetten voor de belangrijkste etmaalrace van het jaar. Een keuze die ook Aston Martin maakte, Maxime Martin en Alex Lynn krijgen op de startnummer 97 het gezelschap van Harry Tincknell. Door het vertrek van Ford en BMW brengen de vier Ferrari's het totaal aantal deelnemers in GTE Pro op slechts acht wagens, maar zoals steeds zal de felle onderlinge strijd pas beslecht worden bij het vallen van de finishvlag.

De vierde Belg aan de start vinden we terug in GTE Am. Adrien de Leener zal de Dempsey Proton Racing Porsche delen met Thomas Preining en Dominique Bastien. Het startveld is met 22 wagens bijna zo groot als in LMP2 en bestaat uit liefst 12 Ferrari's, 8 Porsche's en 2 Aston Martin's.

--- Deelnemerslijst 24 Heures du Mans 2020 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography - Geert Franquet - Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op maandag 14 september 2020.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons