24H Le Mans: Eerste zege voor Toyota, Fernando Alonso en Laurens Vanthoor
Draaiden de Toyota als een Zwitsers uurwerk, dan kan dat absoluut niet gezegd worden over de privateer-concurrentie in LMP1. Alle deelnemers hadden problemen tijdens de wedstrijd, maar de Rebellion R13's bleken het minst onbetrouwbaar, nadat de #1 in de allereerste bocht reeds zijn neus verloor. Eén voor één viel de concurrentie als vliegen... met de Bykolles als eerste officiële opgave na een ondoordacht manoeuvre van Dominik Kraihamer dat eindigde in een crash en brand. Na een derde race crashte de SMP Racing BR1 in de vernieuwde Porsche-curves waarbij de motor uiteindelijk in brand vloog, en op één uur van het einde gaf ook de AER-krachtbron in de zusterwagen van onder meer Jenson Button de geest. Ginetta bleek verrassend betrouwbaar in het eerste deel van de race, tot er problemen opdoken bij de beide wagens. De #5 van Robertson/Simpson/Roussel was, na de #1 van Lotterer/Jani/Senna, de enige niet-Rebellion die het zwart-wit geblokt zag en daarmee is het verhaal van LMP1 verteld.
LMP2 was een kolfje naar de hand van de G-Drive Racing Oreca van Rusinov/Pizzitola/Vergne, het trio domineerde vanaf de eerste uren van de race en had al snel een ronde voorsprong, ongezien in de laatste jaren. De bolide, gefinisht op 19 ronden van de algemene winnaar, reed een zeer degelijke race en was op weinig fouten en pech te betrappen. Alpine pakte na een derde plaats vorig jaar nu een puike tweede podiumplaats met Lapierre/Negrão/Thiriet, terwijl de Frans-Zwitserse formatie Capillaire/Hirschi/Gommendy op de Graff-SO24 Oreca de laatste podiumtrede veroverde met slechts 2,5 tel bonus op de TDS Racing Oreca van Perrodo/Vaxiviere/Duval.
LMGTE-Pro kondigde zich aan als een titanenstrijd en de neutrale toeschouwer werd niet teleurgesteld. De strijd was echter minder close dan vorig jaar en Porsche bleek op pure snelheid, geholpen door een gunstige Balance of Performance, moeilijk te kloppen. Toch moet ook gezegd worden dat de troepen van Manthey Racing hun zaakjes op orde hadden. Vanthoor/Christensen/Estre reden een dijk van een race in de Pink Pig-Porsche en de zege is dan ook oververdiend. Het werd zelfs een een-twee, met de andere "historic"-gekleurde bolide van Lietz/Bruni/Makowiecki op P2, voor de Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT van Hand/Müller/Bourdais. Ferrari bleek er niet aan te pas te komen door een nadelige BoP en Aston Martin, met onder meer onze landgenoot Maxime Martin, had zijn huiswerk simpelweg niet op orde en kwam nooit in het verhaal voor. BMW leek te kunnen wedijveren in de eerste wedstrijdhelft, maar problemen met de ophanging gooiden beide bolides terug, de #82 crashte bovendien.
Lees ook: Laurens Vanthoor: "Extra bandensetjes strategisch ingezet"
Ook in LMGTE-Am ging Porsche aan het feest, met een zege voor de troepen van Patrick Dempsey en Christian Ried en de bolide van Julie Andlauer, Matt Campbell en Christian Ried. De Spirit of Race Ferrari (Flohr/Castellacci/Fisichella) legde beslag op de tweede podiumplaats nadat het in de eindfase voorbijging aan de Keating Motorsports Ferrari. De Ferrari 488 van Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Luca Stolz eindigde als derde, al werkte de rode bolide hoegenaamd geen foutloze race af en ziet daardoor meer dan waarschijnlijk wel de zege door de vingers glippen.
In de komende uren en dagen kan u op Autosport.be vanzelfsprekend nog interviews, reacties en nabeschouwingen terugvinden. De volgende afspraak in het FIA WEC Super Season 2018/2019 is de 6 Hours of Silverstone half augustus, terwijl op 16 juni volgend jaar de 24 Heures du Mans 2019 het seizoen afsluit.
--- Uitslag 24 Heures dus Mans 2018 (pdf) ---
Foto's: Racing International Photography
Tweet