24H Le Mans: nieuwtjes uit het paddock


*** Voor de Asian Le Mans Series zelf zullen de ACO en LMEM zich moeten ontfermen over twee van de drie klassen, namelijk die met de prototypes. De GT's worden namelijk door SRO beheerd. De samenwerking had normaal al dit jaar van start moeten gaan, maar de pandemie en het traag op gang komen van de Fanatec GT World Challenge Asia zorgde voor uitstel. Toen al was er sprake van een endurance-kampioenschap te combineren met het bestaande sprint-format, naar het beeld van de Fanatec GT World Challenge Europe. Al werd dat nog niet bevestigd.



*** Proton Compettion is nu helemaal rond met het rijderstrio voor hun gloednieuwe Porsche 963 in Monza. Harry Tincknell en Gianmaria Bruni waren al bevestigd en zullen het gezelschap krijgen van niemand minder dan Neel Jani. Voor de Zwitser een terugkeer naar de topklasse sinds zijn afscheid in 2017. Toen werkte hij drie jaar lang als fabriekspiloot voor Porsche en won hij zowel de 24 Uur van Le Mans als het kampioenschap in 2016.
*** Ook Corvette heeft al een tipje van de sluier gelicht hoe het eerste jaar van de Corvette Z06 GT3.R wordt aangepakt. Maar liefst acht wagens zullen volgend jaar de ban breken voor het merk van General Motors. Vier exemplaren starten in IMSA, waarbij er telkens twee verdeeld worden in GTD Pro en GTD. Ook in Fanatec GT World Challenge America zullen er twee bolides aan de start verschijnen, terwijl de overige twee voorbehouden zullen worden voor het FIA WEC. Wie die wagens zal beheren is nog niet gekend, al lichtte hoofd van de motorsportdivisie Laura Wontrop Klauser toe dat het nieuws weldra wordt onthuld.


Foto's: Geert Franquet - Asian Le Mans Series - Toyota Gazoo Racing - Ligier Automotive
Tweet