van der Horst

24H Nürburgring: Voorbeschouwing BMW Sports Trophy Team Marc VDS

BMW Sports Trophy Team Marc VDS trekt in uitstekende vorm richting Nordschleife voor de wereldberoemde 24 Uur van de Nürburgring. Ze gaan aan de slag met twee BMW Z4 GT3: #25 voor Yelmer Buurman, Richard Göransson, Maxime Martin en Andrea Piccini en #26 voor opnieuw Göransson, samen met Bas Leinders, Henri Moser en Markus Palttala.

In het Franse Magny-Cours werkte het team een 24 uurs-simulatie af, waardoor ze nooit eerder in zo een goede vorm aan de Duitse uithoudingswedstrijd konden beginnen. Ook tijdens de VLN3-race, de traditionele aanloop voor de 24 Uur, kon een aanzienlijk aantal ronden op de Nürburgring worden afgelegd. Het team geniet in 2013 tijdens zijn races op de Nordschleife ook van een uitgebreide steun van BMW Motorsport, een grote eer die deels werd verdiend door een vierde plaats bij hun debuut in de 24 Uur van de Nürburgring in 2012.

Buurman, Martin, Leinders, Moser en Palttala zijn allemaal reguliere Marc VDS-rijders en kennen elkaar door en door. Piccini en Göransson zijn net als Martin en Buurman fabrieksrijders van BMW en leveren door hun aanwezigheid extra ervaring en snelheid aan het team. Ze hebben ruim de tijd gekregen om aan hun nieuwe team te wennen en zouden vanaf de eerste meters vol vertrouwen aan de slag moeten kunnen gaan.

De 24 Uur van de Nürburgring is waarschijnlijk de lastigste 24 uurs-race die er bestaat, waarbij meer dan 200 wagens elkaar op de beruchte, meer dan 20 km. lange omloop bekampen. Het circuit werd in dertiger jaren aangelegd en is sindsdien amper veranderd. In de moderne racerij mag het dan ook best uniek worden genoemd. Het is een ontzettend snelle, smalle en keiharde uitdaging, met onder andere de beruchte Karussel-bocht, een haarspeldbanking die bijna volledig op zichzelf terugdraait. Er zijn op het circuit ook heel wat plaatsen  waar de wagens van de grond komen, zoals op Flugplatz, of ‘vliegveld’.

De wedstrijd begint op zondag om 17 uur lokale tijd en duurt tot maandag 17 uur. Op vrijdag wordt er voor het eerst gereden. De race is live te volgen op de officiële website van het evenement www.24h-rennen.de.

Markus Palttala, #26 BMW Z4 GT3
“Vorig jaar wisten we bij ons debuut beslag te leggen op de vierde plaats, dus deze keer gaan we uiteraard voor een podiumplaats. Dit gezegd zijnde, de concurrentie is zwaarder dan ooit en we zullen geen enkele fout mogen maken. Hoewel we slechts één VLN-race ter voorbereiding hebben kunnen afwerken zijn we er helemaal klaar voor. Iedereen in het team heeft heel hard gewerkt, om klaar te zijn voor wat in mijn ogen onze belangrijkste wedstrijd van het seizoen is. Iedereen bij Marc VDS en BMW Motorsport wil deze race winnen. Vorig jaar waren we in staat om het tempo van de leiders te volgen als we vrij baan hadden, maar omdat we op veilig speelden verloren we wat tijd in het verkeer. Die factor en de wisselende weersomstandigheden zullen ook dit weekend opnieuw de doorslag geven. Het wordt zoeken naar het juiste evenwicht tussen doorduwen en uit de problemen blijven. Ik kan haast niet meer wachten!”

Richard Göransson, #25 and #26 BMW Z4 GT3
“Ja, ik ben best opgewonden. Deze race is altijd een grote uitdaging. Ik zou zelfs zeggen dat dit één van de lastigste 24 uurs-races is die er bestaat, rekening houdend met de snelheidsverschillen tussen de wagens en de niveauverschillen tussen de rijders. Het is al een hele opgave om op het circuit je neus schoon te houden. In vergelijking met andere circuits is deze omloop een ontzettende uitdaging en door het snelheidsverschil met de andere auto’s moet je er echt het koppetje bijhouden. Voeg daar nog het Eifelgebergte bij, met weersomstandigheden die in een mum kunnen veranderen, en je beseft dat dit geen makkelijke opdracht is. Op het circuit is er geen tijd om te ontspannen.”

Bas Leinders, Team Principal
“Op deze race kan je je nooit te veel voorbereiden! Tijdens de VLN-race en de 24 uurs-simulatie in Magny-Cours hebben we echter hard gewerkt en door de ervaring van 2012 staan we er goed voor. Bovendien genieten we van extra steun van BMW Motorsport. Maar zelfs al die factoren samen zijn geen garantie op succes. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Het grootste verschil met een andere race is het circuit zelf. Je kan je als rijder geen enkele fout veroorloven. Op een ‘normale’, modernere, omloop bestaat er altijd een foutenmarge, maar hier gaat het heel snel en is er geen uitloopstrook, ruimte voor een foutje, op het grootste deel van het circuit. En mocht je af te rekenen krijgen met een mechanisch probleem, dan moet je waarschijnlijk een hele afstand afleggen vooraleer je opnieuw in de pitstraat bent. Zo kan je heel veel tijd verliezen, als je al helemaal kan terugkeren. Ons doel is er voor te zorgen dat een BMW de 24 Uur van de Nürburgring wint.”

BMW Sports Trophy Team Marc VDS press




  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons