van der Horst

24H Nürburgring: Manthey Porsche wint - Picariello 4e

Manthey Racing - Porsche #911
Manthey Racing - Porsche #911
De 49e editie van de 24 Uren van de Nürburgring werd de kortste uit de geschiedenis. Na zes uur wedstrijd diende er een reuzepauze van liefst veertien uur ingelast te worden, met op het einde dan een finale van minder dan vier uur. Het was daarin vooral Kévin Estre die de Manthey "Grello" Porsche #911 erg snel en foutloos over de Groene Hel stuurde en zo samen met teamgenoten Michael Christensen, Matteo Cairoli en Lars Kern de zege pakte. Zij hadden een kleine bonus van acht seconden.
  • Hamofa Performance
Alessio Picariello
Alessio Picariello
Rowe Racing zag de winnaar van vorig jaar (#1) uitvallen maar boekte wel een uitstekende tweede plaats met Sheldon van der Linde, Marco Wittmann, Martin Tomczyk en Conor De Phillippi in de zusterwagen met nummer 98. De beste Belgische prestatie kwam van Alessio Picariello, die bij zijn debuut in de etmaalrace op een haar na naast het podium greep. De Falken Motorsports Porsche #44 met Sven Müller achter het stuur zag zich op een tiental minuten van het einde namelijk nog geklopt door Raffaele Marciello in de Getspeed Mercedes #7. Op vrijdag vertelde onze landgenoot ons nog dat een top vijf het doel was, dus dat objectief is alvast behaald.

GetSpeed Performance - Mercedes-AMG GT3 Evo
GetSpeed Performance - Mercedes-AMG GT3 Evo
Maxime Soulet en Markus Palttala haalden samen met teamgenoten Moritz Kranz en de Amerikaanse Janine Shoffner de dertiende plek binnen in de Getspeed Mercedes #9. Maxime Martin van zijn kant leek tot op een goed half uur van het einde op weg naar een top tien-klassering wanneer teamgenoot Patrick Pilet een aanrijding had met de klaarblijkelijk traag rijdende Augusto Farfus. De Frikadelli Porsche #31 en de BMW #77 hinkten naar de pits en zagen zo een goede klassering verdwijnen.

Audi Sport Team Phoenix - Audi R8 LMS Evo
Audi Sport Team Phoenix - Audi R8 LMS Evo
Nog meer pech aan Belgische zijde kwam er voor de broers Vanthoor en Frédéric Vervisch, op voorhand allemaal getipt als mogelijke kandidaten voor de zege. Dries Vanthoor ging erg hard maar reed op een opdrogende baan heel even over een witte lijn, raakte de Phoenix Audi #15 kwijt en eindigde onder de bandenmuur. De schade bleek te groot en het team werd tot opgave gedwongen. Broer Laurens en Vervisch zagen een goede klassering op enkele uren van het einde verloren gaan toen hun beider teamgenoten met mekaar in aanraking kwamen.

Royal Auto-Moto-Club St. Vith - Toyota GT86 Cup
Royal Auto-Moto-Club St. Vith - Toyota GT86 Cup
Bij de niet-GT3's kwam de Royal Auto-Moto-Club St. Vith Toyota GT86 Cup #121 van Kurt Dujardyn, Brody, Jacques Derenne en Olivier Muytjens als 84e algemeen en tweede in de SP3-klasse over de meet, terwijl de PROsport Racing Aston Martin Vantage AMR GT4 van vader en zoon Guido en Maxime Dumarey als laatste werd geklasseerd in de SP10-klasse (GT4).


Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Circuit Internationaal op zondag 6 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons