van der Horst

24H Spa: Craig Lowndes klaar voor een nieuwe uitdaging

Craig Lowndes
Craig Lowndes
Op de deelnemerslijst van de 24 Hours of Spa vinden we voor het eerst ook de naam van drievoudig Australisch V8 Supercars-kampioen Craig Lowndes terug. Zijn strijdwapen voor de etmaalrace is de Ferrari 458 GT3, een auto waarmee hij begin dit jaar ook al de 12 Hours of Bathurst in eigen land won. De sympathieke Australiër stond Autosport.be maar al te graag even te woord.
Craig Lowndes, we zien je niet voor het eerst in actie op Spa, maar de vorige keer is wel al even geleden.

Craig Lowndes
Craig Lowndes
Inderdaad, de laatste keer dat ik hier actief was was in 1997, toen nog in een Formule 3000. Het circuit is sindsdien ietsje veranderd merk ik, vooral dan aan de Busstop-chicane. Ik kijk er erg naar uit om hier met een GT3-wagen in actie te komen, de eerste vrije training ging wel niet zo goed, ikzelf heb daarin nog niet de kans gehad om het stuur te nemen van de Ferrari.

Je hebt wel al ervaring opgedaan met een GT3-wagen tijdens de 12 Hours of Bathurst.

Ik heb die wedstrijd vier keer gereden, drie keer met de Audi R8 en begin dit jaar met de Ferrari. Een editie die we winnend afsloten overigens, ik reed toen met Mika Salo, Peter Edwards, die ook de eigenaar is van de auto, en John Bowe. Tijdens deze wedstrijd in Spa probeer ik desalniettemin zoveel mogelijk te leren van mijn teamgenoten, ook het rijden in het donker lijkt me erg speciaal. We hebben echter 24 uren de tijd, het wordt fun!

Je rijdt op de AF Corse Ferrari #52, wie neemt het meeste afstelwerk hier in Spa voor zijn rekening?

Het is zo dat vooral de beide Italianen Michele Rugolo en Andrea Piccini dat op zich nemen, Steve Wyatt en mezelf, de twee "Aussies", rijden dan met de afstelling die zij gekozen hebben. Ook omdat de wagen zo verschillend is van de V8 Supercar die ik gewend ben, de GT3 heeft bijvoorbeeld ABS en stabiliteitscontrole, iets wat ik niet heb in de V8 Supercars.

Plan je ook om tijdens de nacht het stuur te nemen van de Ferrari?

ae012351f8abb41a9cf19b157b8aa36e01002a07.jpg
Ik pas mij aan aan het team, indien zij dat willen ga ik dat zeker doen. Ik heb maar een klein beetje ervaring met rijden in het donker, het is te zeggen, de 12 Hours of Bathurst start altijd vroeg 's ochtends en eindigt bij valavond. Mocht ik in het donker moeten rijden lijkt dat mij wel een mooie ervaring en dan kan ik bovendien mijn rondetijden vergelijken met die van overdag.

Even terugkomend op de V8 Supercars, al vele jaren jouw belangrijkste raceprogramma, hoe gaat het daar?

Wel we zitten nu in onze 'mid-year break' dus ik heb tijd om deze wedstrijd in Spa mee te pikken. Meteen hierna vertrek ik weer naar Australië want dan gaat het V8 Supercars-seizoen verder. Er staan nog enkele sprintraces op het programma alvorens we aan de endurance wedstrijden beginnen, waarvan Bathurst natuurlijk de belangrijkste is. Mijn teamgenoot voor Bathurst rijdt hier dit weekend trouwens ook, Steven Richards, in de Lago Racing Lamborghini. Maar om op je vraag te antwoorden, het seizoen gaat goed, we hadden wel wat ups en downs en de laatste tijd enkele mindere resultaten maar het seizoen is nog maar half en de enduros moeten ook nog gereden worden. Vingers gekruist dat we daar veel punten halen zodat ik in het kampioenschap wat kan klimmen.

Bathurst is sowieso de belangrijkste race van het seizoen, wat is nu meer waard volgens jou, Bathurst winnen of het kampioenschap?

#52 AF Corse Ferrari 458
#52 AF Corse Ferrari 458
Wel ik vind persoonlijk een zege in Bathurst het belangrijkst terwijl mijn teamgenoot Jamie Whincup eerder het kampioenschap wil winnen dan Bathurst. Ik ben natuurlijk een piloot en dus heel gulzig, ik wil dan ook beide winnen en dan nog liefst in hetzelfde jaar!  Ik heb nu vijf zeges in Bathurst, het doel is om er nog een paar bij te doen. Het record van Peter Brock staat op negen, maar dat wordt moeilijk.


Foto's: Arne Simons



  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons