van der Horst

24H Spa: Nabeschouwing Xavier Maassen

De 24 Uur van Spa is zonder meer de meest tot de verbeelding sprekende GT-wedstrijd in de wereld, een wedstrijd waarin we Xavier Maassen aan het stuur vinden van de nummer #85 HTP AMG Mercedes SLS, samen met zijn landgenoot Stef Dusseldorp en de Rus Sergei Afanasiev. Het weekend begon voor het trio op een schitterende manier met een derde startplaats. Ondertussen zat Xavier Maassen zeker niet stil, want hij betwistte op dezelfde omloop ook nog eens twee wedstrijden van het BK Circuit of BRCC, in de Belgium Racing Porsche 911 GT3-R, samen met Kenneth Heyer en Dylan Derdaele.
Het trio werd derde en tweede, maar de zege in de tweede wedstrijd werd hen door een fout van de wedstrijdleiding ontnomen. Het Porsche-trio vertrekt in Spa als tweede in het kampioenschap, op amper vier punten van de leiders. “Maar het had omgekeerd moeten zijn”, klonk het bij Xavier Maassen net voor de start van de 24 Uur van Spa zelf.

Top 3 in kwalificatie 24 Uur van Spa

“De plaats op de startgrid in een dergelijke race is niet belangrijk”, is een veel gehoord cliché in racemiddens. “En het klopt ergens wel”, legt Xavier Maassen uit. “Maar, wie tekent er niet voor een top-3 op de startgrid in de grootste GT-race ter wereld, voor 58 andere wagens… Uiteraard weten we dat de race zelf nog een heel ander verhaal is, waarbij alles nog staat te gebeuren. Het team weet dat, de rijders, maar toch, die derde plek, op een schitterende manier behaald door Stef, is een enorme motivatie, net zoals de hele kwalificatie, waarbij we geen problemen kenden. Op die manier een wedstrijd kunnen voorbereiden, is uiteraard zeer goed en het laat het beste verhopen voor de race zelf.”

Ondertussen is de raceweek al flink gevorderd, met op woensdag een prachtige parade van het circuit naar het centrum van Spa, met langs de wegen in de Ardennen duizenden mensen. Wat volgden waren de vrije trainingen en kwalificaties, met als kers op de taart de superpole op vrijdagavond, waar de AMG Mercedes SLS naar een derde plek werd gestuurd.

De race: incidenten eindigen goed gestarte wedstrijd

Op zaterdag, om 16u30, ging de race dan van start en de Mercedes van Xavier Maassen, Stef Dusseldorp en Sergei Afanasiev hield zijn plek in de top 3 vast. “Het eerste uur verliep voor ons zeer goed, terwijl de race zonder incidenten gestart was. Echter dat veranderde helemaal na goed een uur race…”, doet Xavier Maassen het verhaal van de 24-uurs wedstrijd in Spa. “Het ene incident volgde het andere op, waarbij de safety car maar net verdween of de volgende crash was alweer een feit. Ik ben op een bepaald ogenblik boven op de Raidillion aangekomen en daar waren de wrakstukken niet meer te tellen. Ik zat tussen twee wagens in en heb een andere wagen geraakt… Neem het van me aan, het was onmogelijk om nog iets te ontwijken. Je komt daar eigenlijk blind boven en dat aan een zeer hoge snelheid. De schade aan de auto was te groot om de race nog verder te kunnen zetten en meteen konden we een streep onder onze mooie race trekken. Dit is balen.”

BRCC op 3 en 2

De beide races van het BRCC verliepen op zich ook niet slecht, met een derde en tweede plek, maar het gevoelen na de tweede wedstrijd was niet dat van een podium.

“Kijk, de eerste race verliep normaal, we werden derde en dat was op dat ogenblik onze plek”, doet Xavier Maassen het verhaal van de Belgium Racing Porsche 911 GT3-R. “Na de race gingen we zitten en we vonden waar we elementen konden verbeteren. Dat brachten we in praktijk, waarbij de race prima verliep voor ons. Op een bepaald ogenblik kwam er dan een safety car uit, die echter tussen ons en de Aston kwam te zitten, waardoor wij extra tijd verspeelden. Uit de eindafrekening blijkt dat wij hadden moeten winnen. We verliezen dus niet alleen de wedstrijd, maar ook de leiding in het kampioenschap. We hebben geen enorme achterstand in het kampioenschap, maar elk punt telt. Niemand is gelukkig met de situatie, maar anderzijds hebben we enorm hard gewerkt, was het resultaat goed en we weten dat we tot de meet voor het kampioenschap zullen vechten.” 

Xavier Maassen Press



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons