van der HorstTotal 24 Hours of Spa

24H Spa: Nabeschouwing Jeroen Mul

Jeroen Mul, Fabio Babini en Andrew Palmer hebben in de 24 Uur van Spa de strijd na bijna zeven uur op moeten geven. Te grote schade aan de linker achterzijde van de #19 Lamborghini Huracán, als gevolg van een een raceongeluk tijdens Andrew Palmers stint, dwong de Lamborghini fabrieksrijders van het GRT-Grasser Racing Team om de strijd in de fameuze 24 uursrace in tiende positie te staken. En dat terwijl de #19 equipe bezig was met een indrukwekkend opmars.
Gestart vanuit negenveertigste positie was het met name Jeroen Mul die in het vierde, vijfde en zesde uur van de race de Lamborghini de top tien binnen reed. Hij deed dat op een langzaam opdrogende baan nadat het bij de start en in de eerste drie uur bijna onafgebroken had geregend. “In de eerste stint had Fabio (Babini, red.) het erg moeilijk met de auto in de regen. Heel veel onderstuur maakte het bijna onmogelijk om vanuit het achterveld naar voren te komen”, zo stelt Mul na de opgave. “Toen ik zijn plek overnam had ik met hetzelfde te kampen.”

Dat veranderde toen de regen halverwege het vierde uur van de race stopte. “De baan begon langzaam op te drogen, ik kreeg meer vertrouwen in de auto en gaandeweg kwam de balans in de auto naar me toe”, zo vertelt Mul verder. En toen ik eenmaal overging op de profielloze slicks kwam ik niet alleen helemaal in mijn ritme maar had ik opeens ook een mega grip. Ik haalde opeens de toppers in die mij even daarvoor in de regen nog hard voorbij waren gereden. En daarmee was de opmars echt begonnen en kwam ik gaandeweg in de top top tien terecht.”

Muls opmars stokte echter toen na vijfenhalf uur de duisternis echt inviel en de zoveelste safety-car fase de snelheid opnieuw uit de wedstrijd haalde. “Jammer genoeg was de verlichting van auto niet optimaal. En dat had alles te maken met het beschadigde front uit de pre-kwalificatie. Ik moest echt op mijn ervaring en het ritme vanuit het daglicht rijden”, aldus de Lamborghini fabrieksrijder. “Verder werd ik letterlijk onpasselijk van de safety-car sitiuatie. Ik moest zoveel slingeren om de temperatuur in de banden te houden, dat ik er echt misselijk van werd. Maar goed, ik kon na drie uur en twee stops het stuur uiteindelijk wel in zevende positie aan Andrew (Palmer, red.) overgeven.”

De stint van Palmer kwam echter al na drie kwartier tot een halt. Een touche met een blunderende Black Falcon Mercedes SLS dwong de Amerikaan naar de koude en vochtige lijn op baan waar hij de grip over de Lamborghini verloor en met de achterkant de bandenstapels raakte. Palmer kon weliswaar op eigen kracht de pits nog bereiken maar daar werd door het Grasser Team geconstateerd dat de linker achterwiel ophanging, de aandrijfas en daarmee het differentieel zulke schade hadden opgelopen dat reparatie binnen een redelijk tijdsbestek ondoenlijk was. Waarmee de ‘Total 24 Hours of Spa 2015’ voor Mul, Babini en Palmer op ruim een kwart al ten einde was.

Het was een 24 Uur die voor de #19 Lamborghini equipe moeizaam op gang kwam, die voor een monteurs met de schade uit de pre-kwalificatie en een motorwissel voor de race, intensieve dagen betekenden. “Hulde aan het Grasser Racing Team is absoluut op zijn plaats”, zo stelt Mul. “En hoezeer we weer hebben laten zien dat het met onze racesnelheid echt helemaal goed zit, mocht het helaas - net als op Paul Ricard - weer niet zo zijn. Eind september een nieuwe kans om ons te bewijzen bij de 1000KM van de Nürburgring.”

Jeroen Mul press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op dinsdag 28 juli 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons