van der Horst

24H Spa: Na 14H: Audi vs. Bentley vs. BMW

Phoenix Racing - Audi R8 LMS GT3
Phoenix Racing - Audi R8 LMS GT3
De nacht heeft de kanshebbers op de overwinning in de Total 24 Hours of Spa tot drie herleid: Audi, Bentley en BMW. Met nog tien uren op de klok is het de Audi Sport Team Phoenix Audi R8 LMS van Frank Stippler, Christopher Mies en Markus Winkelhock die het veld aanvoert, met een voorsprong van een goede minuut op de Bentley Continental GT3 #8 van landgenoten Maxime Soulet, Wolfgang Reip en Andy Soucek, op 54sec gevolgd door de ROWE Racing BMW M6 GT3 #99 van Maxime Martin, Alexander Sims en Philipp Eng.
Nochtans dient bij deze uitslag een belangrijke kantekening te worden geplaatst. De leidende Phoenix Audi heeft vooralsnog niet zijn verplicht 'technische' stop van vijf minuten afgewerkt, terwijl zijn twee naaste belagers dat wel al deden. Daarenboven profiteerde men bij Bentley optimaal van een Full Course Yellow om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, terwijl de ROWE BMW slechts de helft van zijn lange stop onder FCY kon afwerken. Naar alle waarschijnlijkheid zal de Phoenix Audi dus terugvallen, waardoor het een strijd tussen Bentley en BMW zal worden.

Rowe Racing - BMW M6 GT3
Rowe Racing - BMW M6 GT3
De ROWE BMW #99 controleerde het eerste deel van de nacht, maar viel terug doordat het als een van de eerste wagens de verplichte vijf minuten in de pits doorbracht. Daardoor speelden de Bentley #8 en Audi #6 haasje over al naargelang het ritme van de pitstops. Bentley had tot voor kort ook nog de #7 helemaal vooraan, maar deze wagen viel na zijn technische stop (slechts voor de helft onder FCY afgewerkt) terug tot P10.

Garage 59 - McLaren 650S GT3
Garage 59 - McLaren 650S GT3
De WRT Audi fabriekswagen van Laurens Vanthoor, Nico Müller and René Rast verloor vroeg in de nacht veel tijd na een contact met de gloednieuwe Emil Frey Racing Jaguar G3 #114 en rijdt momenteel rond in veertiende stelling. Ook de WRT Audi #1 van Frédéric Vervisch, Dries Vanthoor en Will Stevens verloor veel tijd met een stukke splitter en problemen met de brandstofpomp. Tot slot vermelden we bij de pechvogels ook nog de Garage59 McLaren 650S GT3 #58 van de huidige kampioenschapsleiders die na een contact op de baan terugviel tot buiten de top 40.

Mercedes-AMG rukte tijdens de nacht stelselmatig op en heeft nu met de #84 van HTP Motorsport een kans op een top vijf klassering, terwijl ook de #57 van Black Falcon en de #88 van AKKA ASP in de top tien zijn komen postvatten. De Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 #16 die in het eerste uur het veld aanvoerde speelt vooraan nog steeds mee. Opmerkelijk is het lage aantal neutralisaties en safety cars en de afwezigheid van agressief rijgedrag op de baan. Momenteel zijn er nog steeds zo'n 55 wagens in wedstrijd, wat toch wel uitzonderlijk is voor Spa.

Foto's: Georges De Coster 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Series op zondag 31 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons