van der Horst

24H Spa: Na 1H: Ferrari op kop - Mercedes beperkt schade

Start 24 Hours of Spa 2016
Start 24 Hours of Spa 2016
De start van de 69e editie van de 24 Hours of Spa verliep onder droge omstandigheden. René Rast behield in de Audi #28 die hij deelt met ondermeer Laurens Vanthoor de leiding maar het eerste koersfeit liet niet lang op zich wachten toen Marco Seefried al in de eerste ronde de grindbak ging opzoeken in de Pif Paf. De takelwerkzaamheden aan de #333 Ferrari zorgden ervoor dat de eerste full course yellow vrijwel meteen een feit was.
AMG - Team HTP Motorsport - Mercedes-AMG GT3
AMG - Team HTP Motorsport - Mercedes-AMG GT3
De vier fabriekswagens van Mercedes, die hun vijf minuten penalty moesten uitzitten in het eerste halfuur, kwamen meteen naar binnen na de eerste ronde. Bij Mercedes had men waarschijnlijk geanticipeerd op een incident, en gelukkig voor hen was de full course yellow nog niet uit op het moment dat de nummers 00, 84, 86 en 88 naar binnen kwamen. De penalty kon dus legaal worden uitgevoerd en de vier bolides verloren zo slechts een dikke ronde in plaats van tweeënhalf.

Grasser Racing Team - Lamborghini Huracán GT3
Grasser Racing Team - Lamborghini Huracán GT3
Na 13 minuten werd de wedstrijd opnieuw vrijgegeven, Rast was duidelijk te laat op de hoogte en zag zowel Mirko Bortolotti (GRT Lamborghini #16) als Alessandro Pier Guidi (Ferrari #50) voorbij komen. Een Lamborghini voerde dus het grootste deel van het eerste wedstrijduur aan, alvorens Bortolotti vlak voor het einde van dat eerste uur een pitstop maakte. Pier Guidi dus op kop vóór twee WRT Audi's, de nummers 28 (Rast) en 2 (Robin Frijns). Daarachter zien we de Bentley #8 van Maxime Soulet.

--- Stand 24 Hours of Spa 2016 Na 1H (PDF) ---

Foto's: Georges De Coster, Martijn Wouters, Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Blancpain GT Endurance op zaterdag 30 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons