van der Horst

24H Spa: Dusseldorp: "BMW is dit weekend de outsider"

Rowe Racing BMW M6 GT3
Rowe Racing BMW M6 GT3
BMW won vorig jaar met Marc VDS en de Z4 nog de Total 24 Hours of Spa maar voor dit seizoen komt de Beierse constructeur met een nieuw wapen: de M6. Het team rond graaf Van der Straten heeft zich de voorbije winter bovendien teruggetrokken uit de GT-racerij en begin dit seizoen nam Rowe Racing de rol over. Hun beider wagens zijn de sterkhouders van BMW in deze editie, wij spraken met Stef Dusseldorp, uitkomend op de #98, over de ambities.
  • STX Motorhomes
Stef Dusseldorp
Stef Dusseldorp
"Ik zal niet zeggen dat wij tot de grote favorieten behoren maar ik denk dat je ons gerust als outsiders mag beschouwen. Er staan dit seizoen veel nieuwe wagens aan de start, zoals de Mercedes AMG GT, die meteen de 24 Uren van de Nürburgring kon winnen. Alleen, bij hen is schat ik zo'n 20% van alle onderdelen nieuw, terwijl dat bij BMW zeker 85% is. Wij gaan van een relatief kleine auto naar een grote bolide als de M6, bij hen is dat ongeveer hetzelfde gebleven. Ook op motorisch vlak zijn wij overgestapt naar een auto met turbo, terwijl de Z4 een atmosferische motor had. Een totaal ander concept dus. Ze hebben vermoed ik niet voor de kleinere M4 gekozen omdat deze al volop in the picture staat in de DTM."

"Doordat er dit seizoen veel nieuwe GT3's zijn was het voor Rowe Racing tijdens de winter evalueren over wat de beste optie was. Ze waren ook in onderhandeling met Lamborghini en Nissan, maar het is uiteindelijk BMW geworden. Geen eenvoudige stap omdat de teambaas nauwe banden heeft met Mercedes, de voorbije jaren kwam Rowe Racing niet voor niets in actie met de SLS. Maar de ondersteuning van Mercedes viel wat tegen, ze willen namelijk iedereen gelijk behandelen, maar voor dit jaar heb ik de indruk dat ze ineens wel moeite doen voor de teams die met hun materiaal rijden."

Hexis Racing - Aston Martin DBRS9
Hexis Racing - Aston Martin DBRS9
"Ik ben eigenlijk in de GT-racerij belandt via Hexis Racing, dat in 2011 uitkwam in toen nog het GT1 kampioenschap. Na enkele seizoenen Formule Renault en Duits Formule 3 was het voor mij niet makkelijk om nog budget te vinden om verder te doen. De eenzitters zijn immers een pak duurder en ook mijn lengte, ik ben vrij groot, speelde daar zeker niet in mijn voordeel. En in plaats van te blijven geld uitgeven om in de Formule 1 te geraken koos ik voor Hexis en de GT's, achteraf gezien een goede beslissing."

Foto's: Arne Simons, Racing International Photography, Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Blancpain GT Endurance op donderdag 28 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons