24H Spa: Een "gemiste kans" voor Bentley
"Een gelijkaardige overtreding kregen we na een verkeerde interpretatie van het sportief reglement waarbij we er blijkbaar onterecht vanuit gingen dat een drive-through niet wordt meegerekend in de rijtijd. Een van de mechaniekers liet ook nog eens een wiel op de grond vallen, weliswaar achter de witte lijn, maar de officials waren streng." Tot slot kreeg men in het laatste uur ook nog eens een straf nadat Andy Soucek 38km/u te snel reed onder een Full Course Yellow. De Spanjaard werd voor dergelijk gedrag ook al gestraft in Paul Ricard.
Ook bij Wolfgang Reip overheerste het gevoel van een gemiste kans en teleurstelling. "We hadden moeten winnen en eigenlijk nog makkelijk ook," zei de Brusselaar. "Alles bijelkaar geteld hebben we door deze fouten meer dan drie ronden verloren, dus we hadden zelfs met een grote voorsprong kunnen winnen. De snelheid, betrouwbaarheid, rijdersbezetting, alles was aanwezig, maar we hebben allemaal fouten gemaakt; het team, ikzelf, de andere rijders, er is niemand in het bijzonder die hier schuldig aan is. We hadden alles om te winnen, maar we maakten te veel onnodige fouten."
Volgens onze landgenoot Wolfgang Reip beschikte de ROWE Racing BMW M6 niet over de nodige pure snelheid, maar wist deze het pleit toch te winnen met de juiste strategie en het vermijden van fouten. Het leek er bij momenten dan ook op dat er teveel mensen een inbreng hebben in het beslissingsproces achter de schermen bij Bentley, iets wat met de komst van voormalig Audi LMP1-ingenieur Leena Gade hopelijk zal veranderen.
De genadeslag kwam uiteindelijk bij de grote stortbui op een halfuur van het einde. De Bentley #8 kwam als een van de eerste wagens binnen voor regenrubber, terwijl het merendeel van de concurrentie dat pas een ronde later deed toen er een FCY van kracht was. Tot overmaat van ramp lijkt het er op dat men blunderde door de wagen onnodig lang binnen te houden, terwijl men in principe onder de minimum pitstoptijd mag duiken indien enkel de banden gewisseld worden. De #8 viel zo terug naar P5, maar kon later nog een positie recuperen toen de HTP Mercedes-AMG GT #86 nog een drive-through penalty kreeg voor een unsafe release.
"Dit is nog maar eens een gemiste kans voor ons," zei Gush achteraf over Bentley's derde deelname aan de Total 24 Hours of Spa. "We beschikten over dezelfde snelheid als de BMW en de Mercedes (na de Super Pole). Iedereen kon winnen, maar we hebben het zelf laten liggen." En zo werd het volledige podium in Spa nog maar eens volledig ingepalmd door de Duitse GT3 grootmachten BMW, Mercedes en Audi.
Foto's: Martijn Wouters, Arne Simons & Georges De Coster
Tweet