van der Horst

24H Spa: WRT toont strategische mogelijkheden van reglement

Thierry Tassin - Pierre Dieudonné
Thierry Tassin - Pierre Dieudonné
In de marge van de 70e editie van de 24 Hours of Spa kreeg Autosport.be de toestemming om een briefing van W Racing Team bij te wonen. Tijdens de uitgebreide uiteenzetting van sportieve directeuren Thierry Tassin en Pierre Dieudonné bleek eens te meer hoe minutieus het succesvolle Audi-team de Ardeense etmaalrace voorbereidt. Autosport.be kon tevens enkele vragen stellen aan Tassin en Dieudonné en graag brengen we u in twee delen een overzicht van enkele van de meest saillante details. Na het eerste deel over de opbouw van het team, bespreken Tassin en Dieudonné nu de strategische mogelijkheden die het reglement biedt.
Bij deze editie van de 24 Hours of Spa geldt er een minimum pitstoptijd van 110 seconden. Eenmaal tijdens elk wedstrijdkwart mag een team onder die tijd duiken in het kader van een "joker". Wanneer is die Joker eigenlijk nuttig? "Als je over een goed geolied team beschikt, is het niet onmogelijk om onder de grens van 110 seconden te zitten. Het zal niet veel zijn, maar het kan. Het kan echter ook interessanter worden, want als je Spa een beetje kent, dan weet je dat het soms regent en je soms plots de pitlane moet induiken voor regenrubber. Stel dat je net voordien je reguliere stop hebt afgewerkt, nieuwe banden en dus ook een volgetankte benzinetank, dan gaat je pitstop voor regenrubber veel sneller zijn (doordat het team maar weinig benzine hoeft te tanken n.v.d.r.). Op zo'n ogenblik kan je dus met de Joker-pitstop je voordeel behalen. Sowieso moeten de banden altijd gewisseld worden door maximaal 2 mechaniekers. Gezien iedereen armbanden moet dragen (waar er slechts een beperkt aantal van beschikbaar zijn n.v.d.r.), kan je dus niet opteren voor 2 mechaniekers die de voorbanden afhandelen en twee andere voor de achterbanden. Bovendien moet je tijdens de trainingen en kwalificaties toestemming van de wedstrijdleiding krijgen om regenbanden te mogen monteren, maar geldt die regel tijdens de race niet..."

Thierry Tassin & Pierre Dieudonné
Thierry Tassin & Pierre Dieudonné
"Het is enorm belangrijk om het reglement goed te kennen, want het gaat draaien rond details. Als je kijkt naar de weg die de meest recente winnaar aflegde vorig jaar, dan is de conclusie simpel: hij maakte geen fouten. Foutloos blijven gaat dus van kritiek belang zijn. Daarenboven is de Spa 24H bij uitstek een race met zowel Pro- als Am-rijders en heeft de organisatie aangegeven dat als er incidenten zijn tussen die twee categoriën rijders wanneer een Pro een Am inhaalt, de Pro-rijders verantwoordelijk zullen worden geacht. Als de Am de race niet meer kan verderzetten, volgt een Stop and Go (voor de Pro-rijder) equivalent aan één wedstrijdronde."

"Een andere belangrijke nieuwigheid, schuilt in de track limits - sowieso een gevoelig onderwerp hier in Spa. Per blok van zes uur, mag een wagen viermaal de track limits overschrijden, zonder daarvoor bestraft te worden. Bij de vijfde inbreuk volgt een penalty van vijf seconden die genomen moet worden bij de eerste volgende pitstop. Begaat diezelfde rijder vóór die pitstop een nieuwe inbreuk, komt daar vijf seconden bij. Volgt er na de pitstop (waar de straftijd wordt uitgezeten n.v.d.r.) een nieuwe inbreuk, dan is er automatisch een drive-through penalty voorzien, gevolgd door een stop and go penalty voor inbreuk nummer 7. Belangrijk: dit wordt berekend per wagen, niet per rijder! Er is een uitzondering voorzien in die zin dat als er een incident was, we de wedstrijdleiding daarvan op de hoogte kunnen brengen, zodat er geen bestraffing volgt." Wie tussen de regels door leest, begrijpt dus dat een wagen vier keer per zes uur de track limits mag negeren, zonder vrees voor represaille.

"Nog nieuw voor deze race, is een verduidelijking naar aanleiding van een defecte koplamp bij Bentley tijdens de vorige race in Frankrijk. Eén van de koplampen was stuk, maar Bentley liet die niet herstellen, wat op vlak van veiligheid toch riskant kan zijn. Er is nu een verduidelijking die stelt dat een euvel hersteld mag worden bij de volgende reguliere stop, tenzij het een veiligheidsprobleem betreft. Dan dringt een onmiddellijke herstelling zich aan. Stel dat één koplamp niet werkt, dan mag dat hersteld worden bij de eerstvolgende pitstop, de beide koplampen die stuk zijn, dat betekent overduidelijk een veiligheidsprobleem en moet dus meteen aangepakt worden. Idem voor de achterlichten en remlichten, terwijl het regenlicht altijd moet werken."

"Belangrijk om weten voor de rijders, en dit herhalen we bij elke briefing, is dat ze de gordels niet mogen openen in de wagen. Ze mogen de gordels echter wel losmaken (zodat ze minder strak zitten n.v.d.r.). Maar... de rijder moet altijd één hand aan het stuur houden! Niet elke wagen beschikt echter over een camera om dat te controleren."

Thierry Tassin
Thierry Tassin
Tijdens ons gesprek werd duidelijk dat WRT veel aandacht heeft besteed aan de reglementen rond de safety car; men leek dan ook niet het achterste van de tong te laten zien - wat volkomen begrijpelijk is, de concurrentie leest immers ook mee... "In principe duurt een neutralisatie door een Full Course Yellow maximaal één minuut. Is er meer tijd nodig, dan roept men normaal de hulp in van de safety car. Uitzondering is als het over enkele seconden gaat, dus laat ons zeggen dat een FYC ook 80 seconden kan duren. Belangrijk, tijdens de FCY moet je 80km/h rijden en mag een rijder niet zigzaggen om de banden op temperatuur te houden. Zeker tijdens de nacht, kan dat van kapitaal belang zijn als je bijvoorbeeld net de Raidillon gaat aansnijden. Een safety car langs de andere kant zal de race zéér interessant maken. Je mag pitten tijdens een safety car, maar stel dat er een incident gebeurt in La Source, dan kan het licht aan het einde van de F1-pit op rood springen (terwijl de pit exit pas aan Eau Rouge is n.v.d.r.). Ook als het veld passeert, mag je aan de pit exit niet terug vertrekken; stel dat iemand dus een gat laat vallen, kan dat gevolgen hebben."

"Aan het einde van een FCY wordt er afgeteld '5...4...3...2...1... GREEN', maar het kan gebeuren dat men dat niet doet. Daarom is het voor onze rijders van belang om te weten dat zodra ze een groene vlag of groen LED-bord zien, ze mogen inhalen. Ze moeten de vlag of het bord dus niét passeren! We vragen aan de rijders tijdens de FCY ook complete radiostilte zodat een eventuele herstart niet wordt gemist doordat de rijder in gesprek is met de ingenieur. Zodra een neutralisatie onder safety car ten einde komt, mag er ingehaald worden zodra de finishlijn (F1-pit n.v.d.r.) is overschreden, dus niet de startlijn (endurance-pit n.v.d.r.)." Een onderwerp dat WRT meed, was dat van een pitstop tijdens de FCY. In principe kan een wagen tijdens een FCY de pits opzoeken en zo tijd uitsparen bij de neutralisatie...

Een stapje extremer dan een neutralisatie met FCY of Safety Car, is het stilleggen van de wedstrijd met de rode vlag. Enkele jaren geleden gebeurde dat nog en toen maakte WRT handig gebruik van de mogelijkheid om zijn wagens een volledige servicebeurt te geven. Dat is ondertussen verboden door het reglement, zodra de wedstrijd wordt stilgelegd met code rood, worden alle wagens geacht zich in parc ferme-omstandigheden te bevinden. Dat impliceert ook dat er aan de wagens die zich op het ogenblik van de rode vlag in de pitlane bevinden meteen niet meer mag gewerkt worden.

Foto's: Martijn Wouters - Racing International Photography

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Endurance op zaterdag 28 juli 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • AG Metals

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons