van der Horst

24H Zolder: 50 wagens in 2013 is het doel

24H Zolder: De vrije training in beeld gebracht
De resultaten van de wagens uit de Special Open Trophy (SOT) welke deelnemen aan de 24 Hours of Zolder zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. De top drie op de startgrid van de 24 Hours of Zolder 2012 wordt dan wel ingenomen door usual suspects WRT, Marc VDS Racing en ProSpeed Competition, achter de grote drie weten de prototypes zich te meten met de concurrentie. Verscheidene piloten lieten zich reeds positief uit over de prestaties van de prototypes en dat heeft SOT-organisator Dries Heyman mede bewogen om de ingeslagen weg verder te bewandelen. De Lokeraar heeft het ambitieuze plan opgevat om samen met Andy Jaenen Circuit Zolder opnieuw een full house te bezorgen tijdens de 24 Hours of Zolder 2013.
"Hadden wij er dit jaar niet bijgeweest, dan was er geen 24 Hours of Zolder meer geweest", steekt Heyman van wal. "Met 23 auto's op de startgrid kunnen we eigenlijk niet tevreden zijn en de reden voor de malaise is eigenlijk niet de crisis. De afgelopen weken hebben wij veel piloten afgebeld en hen gevraagd deel te nemen, een groot deel onder hen bedankte en niet om financiële motieven. Veel piloten zijn de ganse situatie blijkbaar gewoon beu, de zin is weg. Je kan geen 24 uursrace organiseren met 23 wagens. Je krijgt dat niet verkocht aan het publiek en nog minder aan de sponsors. Volgend jaar moet het anders..."

Eerder deze week bracht deze website al in primeur dat Circuit Zolder Andy Jaenen aanstelde als Liaison Officer 24 Hours. Andy Jaenen had zo zijn eigen denkwijze betreffende de aanpak voor de 24 Hours of Zolder en deze lijkt niet in dovemansoren te vallen bij Dries Heyman. "Als Andy Jaenen 25 wagens aan de start krijgt en wij ons best doen om 25 wagens aan te leveren, dan kunnen we volgend jaar tijdens het tweede weekend van september een zeer mooie wedstrijd presenteren", aldus Heyman.

Nog volgens de SOT-promotor beginnen ook de reguliere GT- en toerismedeelnemers de sterke punten van de proto's in te zien. "Ik heb deze week ongelooflijk veel positieve reacties gekregen van rijders die voor het eerst in een proto stapten, allemaal zijn ze verbaasd over zowel de snelheid als de kostprijs van onze wagens. Geef zulke piloten eens een paar dagen tijd om te wennen aan de rijwijze in deze proto's en de chrono's zullen vanzelf verbeteren. Ik heb daarstraks ook gepraat met Bas Leinders, Rudi Penders en Vincent Vosse en zij geven grif toe dat de proto's een te duchten wapen zijn. Geloof mij, zij hebben echt heel veel schrik van ons... Wat wil je? Voor de kostprijs van de banden bij een top GT3 rij je een volledige 24 Hours op een proto bij ons!"

Foto: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op vrijdag 7 september 2012.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons