van der Horst

24H Zolder: Nieuwssprokkels in de aanloop naar de eerste actie

24H Zolder 2019 - Parade
24H Zolder 2019 - Parade
Op woensdag namen de deelnemers aan de 24 Hours of Zolder deel aan de ondertussen traditionele parade naar het Heldenplein in Heusden-Zolder. Onder politiebegeleiding trok de karavaan van Circuit Zolder naar het plein aan het gemeentehuis in Zolder, om in de vooravond de terugweg aan te vatten. Autosport.be legde zijn oor te luister om enkele nieuwsfeiten te sprokkelen. Een overzicht.
2018 Eleven Sports 24 Hours of Zolder Algemeen podium
2018 Eleven Sports 24 Hours of Zolder Algemeen podium
Na de 24 Hours of Zolder zal de podiumceremonie niet plaatsvinden op de gebruikelijke locatie aan het begin van de pitstraat, maar in paddock zone 3. In die paddock (aan de Ottobar) heeft dancetempel Versuz een podium opgetuigd voor enkele DJ-sets. Na afloop van de 24 Hours of Zolder zullen de drie best geklasseerde wagens aan het einde van hun uitloopronde naar het Versuz-podium geleid worden, waarna ze in Amerikaanse stijl worden geparkeerd voor het ereschavot. De overige deelnemers zullen net zoals andere jaren in parc fermé-condities worden gestald op de start-finishlijn. Als u op de tribune zit om de slotfase van de wedstrijd mee te maken, verplaatst u zich dus best naar de paddock voor de feestelijkheden.

Op de voorlopige deelnemerslijst die we afgelopen week publiceerden zijn nog twee wagens afgevallen, zodat we op dit moment op 41 deelnemers landen. Zowel de Gamsiz by JJ Motorsport BMW M240i Racing Cup #434 (Hakan Sari/Recep Sari) als de Porsche van Team Porsche Eindhoven by DVB Racing (Luc Vanderfeesten/Xavier Maassen) is niet op de afspraak. JJ Motorsport blijft echter opvallen, want het heeft nog drie andere wagens op de deelnemerslijst. Daarmee is het meteen ook het best vertegenwoordigde team in de editie 2019. DVB Racing, in 2018 nog winnaar, daarentegen moet dit jaar vanaf de zijlijn toekijken.

JJ Motorsport - BMW 325si
JJ Motorsport - BMW 325si
De JJ Motorsport BMW 325si van Pieter Denys/Gregory Eyckmans/Jamie-Jason Vandenbalck/Markus Palttala kwam afgelopen weekend nog in actie op de Nürburgring Nordschleife tijdens de VLN-race. De wagen begon op Flugplatz te schuiven over lekkende koelvloeistof, waarna de krachtbron de geest gaf. Het team heeft in de aanloop naar de 24H Zolder een nieuwe krachtbron ingebouwd en de wagen tekent dan ook gewoon present.

Net als bij de recent verreden 24 Hours of Spa, kan een Full Course Yellow-procedure bij de 24 Hours of Zolder ook gevolgd worden door een neutralisatie door de Safety Car, al is dat niet verplicht. De combinatie van de twee methoden zorgt ervoor dat de snelheid op de piste meteen overal omlaag gehaald wordt, waarna aan het einde van de neutralisatie alle wagens oplijnen achter de safety car. Nu hopen dat de Safety Car erin slaagt de juiste leider op te pikken...

Voor het eerst zullen de teammanagers van alle deelnemende wagens beschikken over een radioverbinding met de wedstrijdleiding. Dankzij die werkwijze, die al enkele jaren wordt toegepast in de VW Fun Cup, kan er zeer efficiënt en snel gecommuniceerd worden. Bovendien zal de wedstrijdleiding, net als in bijvoorbeeld het FIA WEC, aftellen zodra een FCY-procedure ten einde komt. Een FYC hoeft overigens niet lang te duren, er zal bijvoorbeeld een FCY-procedure gehanteerd worden om gestrande bolides binnen te slepen.

VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing, het team van Patrick Lefèvre, heeft noodgedwongen enkele lastminute-aanpassingen moeten doorvoeren aan de bemanning van de Saker RAPX #12. Alex Cascatau heeft andere oorden opgezocht en komt uit op een Norma M20 FC van T2 Racing (voor de gelegenheid getooid in camouflagekleuren), maar ook Luc Branckaerts zal er komend weekend niet bij zijn. De Kempenaar, die dit weekend bovendien ook aan de start zou komen in de Belcar Historic Cup met een Corvette, raakte op weg naar het circuit betrokken in een verkeersongeval, waardoor hij enkele weken buiten strijd is. Het Saker-team vond twee vervangers die morgen in actie zullen komen: Maik Barten, de snelle Nederlander die de auto en het team kent, maar ook zijn landgenote Sandra van der Sloot, regerend kampioene in de Klasse B van de Porsche Carrera Cup Benelux.

Hoewel Circuit Zolder's CEO vijf jaar geleden nog vertelde dat er geen Super Pole zou zijn in de 24 Hours of Zolder, is er net als vorig jaar ook in 2019 een Super Pole-sessie waarin alle deelnemers in actie moeten komen. De reden waarom alle deelnemers in actie komen, is overigens simpel. Indien enkel de top 10 doorstoot naar een Super Pole, kunnen de intrinsiek traagste teams uit die top 10 overwegen om helemaal niet in actie te komen. Achteraan starten in een 40-koppig veld is dan weer andere koek... Toch kan ook die aanpak bij wisselende weersomstandigheden voor verrassingen zorgen.

Tijdens de Super Pole zal er op eenzelfde ogenblik slechts één wagen een snelle ronde afwerken. Het is wel mogelijk dat er meerdere bolides op de piste zijn, als zij bijvoorbeeld een in- of outlap afwerken. Om duidelijk onderscheid te maken tussen de wagen die aan het kwalificeren is en de overige bolides, wordt aan de snelle bolide gevraagd zijn lichten te ontsteken.

VDS Racing Adventures staat exact tien jaar na hun eerste deelname nogmaals aan de start van de 24 Hours of Zolder. In eerste instantie hadden de troepen van de kleinzoon van Graaf Rodolphe van der Straten Ponthoz geen plannen om deel te nemen, tot iemand Raphaël van der Straten er attent op maakte dat deze editie een jubileumjaar zou worden. Precies een decennium na de deelname met de Ford Mustang GT3 (Eric de Doncker/Stéphane Lémeret/Raphaël van der Straten/Maxime Martin) en een GT4-exemplaar van de Mustang (José Close/Christian Deridder/Jérémy Princen/Amaury Heurckmans), staat het VDS-trio Lémeret/van der Straten/Close dus opnieuw aan de start, geflankeerd door Nick Geelen.

DECA Motorsport - Marc BMW V8
DECA Motorsport - Marc BMW V8
De ex-VR Racing Marc Car I met BMW-look, die dit seizoen wordt ingezet door DECA Motorsport, zal de 24 Hours of Zolder 2019 met slechts twee rijders betwisten. Chris Van Woensel en Dirk Mertens vonden geen derde rijder, maar wilden ook geen forfait geven. Bijgevolg zal het tweetal de start nemen, vervolgens tijdens de nacht de wagen parkeren om dan bij het ochtendgloren opnieuw het stuur te nemen en de blauw-witte bolide over de meet te jagen.

Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC
Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC
Puntenleider Russell Racing laat voor de 24 Hours of Zolder de Turbo-Norma M20 FC op stal en switcht naar een atmosferisch exemplaar. Hoewel die bolide ouder en minder krachtig is, denkt het team dat dit de juiste keuze is. Het is overigens opvallend, en u las het hier al eerder: het merendeel van de Norma's hebben een atmosferische krachtbron. Opvallen zal de #1 Norma echter wel doen in de 24H, en niet vanwege zijn rode tinten. In vergelijking met vorig jaar, kreeg de knalrode Norma opvallende chrome-accenten.

Foto's: Marnik Mouchaers, Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op donderdag 8 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons