van der Horst

24H Zolder: De voorlopige deelnemerslijst begin augustus

Start Belcar Race 1 DTM Zolder
Start Belcar Race 1 DTM Zolder
De laatste rechte lijn naar de 24 Hours of Zolder 2019 is ingezet en dus is het tijd voor een eerste blik op de deelnemerslijst. Zoals de voorbije jaren, kan de Zolderse etmaalrace rekenen op een mooi deelnemersveld dat in lijn ligt met de races eerder dit seizoen. Met 43 wagens op de voorlopige deelnemerslijst, lijkt de 24 Hours of Zolder het dit jaar met iets minder wagens te moeten doen ten opzichte van de vorige jaren, al is er een mooie verdeling van de wagens in de verschillende klassen met zowaar een numeriek overwicht voor de Belcar 5-klasse waar één vierde van het deelnemersveld is in ondergebracht.
  • Heinz Performance
Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
Wat ook opvalt, is de populariteit van Porsche en... het gebrek aan Lamborghini's! Zowel Independent Motorsports als Belcar 3-puntenleider Belgium Racing vertrouwen voor de etmaalrace opnieuw op Porsche. De troepen van Patric Derdaele nemen daarmee een zware gok, want zoals geweten zijn tijdens de 24 Hours of Zolder dubbele punten te verdienen. Een Porsche komt uit in Belcar 2 en daardoor zal Belcar 3-puntenleider Belgium Racing de facto een dubbele nulscore in de klasse laten optekenen volgende week...

Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC vs. Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC vs. Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Nog een vaststelling: 7 CN proto's, waarbij geen enkele Wolf of Ligier. Alle teams met een CN proto opteren voor materiaal van Norma, de enige constructeur die tot dusver op de erelijst van de 24 Hours of Zolder prijkt. Eveneens opvallend: veel teams kiezen voor een atmosferische krachtbron: minder krachtig, maar voorspelbaarder én minder veeleisend voor de Hankooks. Krafft Racing en PK Carsport bewezen hun goede vorm reeds eerder dit seizoen, maar Deldiche Racing, McDonald's Racing en T2 Racing wachten nog op een eerste zege. Gezien hun aantal lijken de prototypes torenhoog favoriet voor deze editie.

Thems Racing By EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing By EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Evenveel Porsche 911's als er CN's aan de start staan: zeven stuks, waarvan zes type 991's. Enige jammerlijke in deze klasse is de lauwe titelstrijd, waar na het forfait van voormalige puntenleiders Fred Bouvy en Damiens Coens de weg open ligt voor Filip Teunkens en Nicolas Vandierendonck om de titel te pakken. Voor de 24 Uren is er zoals gemeld wat extra bloed bij de 911-familie. Tel daarbij nog twee Cayman Clubsports - die buiten kampioenschap rijden in de Cayman Trophy van de Porsche Endurance Trophy - en ook Belcar 2 oogt goed gestoffeerd. Enkele wagens zijn - volgens onze informatie - echter nog onzeker.

WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
In Belcar 3 treffen we niets dan exoten aan, waarbij de Marc Car 2 zowaar het numerieke overwicht heeft. De VR Racing-bolide krijgt namelijk het gezelschap van de VDS Racing Adventures-wagen, waar nog wel de naam van een rijder ontbreekt. Daarnaast, zoals reeds gemeld: Hamofa Motorsport met de prachtige BMW i8, de Marc Car 1 van DECA Motorsport en de WCB Racing Lamborghini - de énige Lamborghini aan de start- maar wel met klinkende namen als Yannick Hoogaars, Niels Lagrange en Stéphane Kox naast regular Jimmy De Breucker en Super Trofeo-rijder Danny Kroes.

Veidec Silver Eagle Racing by Getspeed - Mercedes AMG GT4
Veidec Silver Eagle Racing by Getspeed - Mercedes AMG GT4
Belcar 4 is en blijft een zorgenkindje. Getspeed vecht enkel en alleen tegen zichzelf met de bezettingen die we eerder vandaag aankondigden. Als iemand nog een GT4-bolide op stal heeft: louter uitrijden levert u met zekerheid een klassepodium op...



Stevens Motorsport - BMW M235i Racing Cup
Stevens Motorsport - BMW M235i Racing Cup
Belcar 5 is zoals gemeld de grootste klasse, ondanks het forfait van publiekstrekker AR Performance. Puntenleiders Jochen Stevens en Laurent Vandervelde krijgen het gezelschap van ex-rallypiloot en karter Claude Bal. Geen vierde man dus en opvallend: geen van de drie rijders werkten ooit eerder een etmaalrace af! Het drietal zal echter mogen knokken, want er staan liefst zes BMW M2's aan de start, met naast QSR Racing en Baelus Motorsport ook volgende terug-van-weggeweest-teams: Heli Racing, JJ Motorsport en Gamsiz Motorsport. Tel daarbij nog de twee Sakers, waarbij het RBC-exemplaar de etmaalrace met twee rijders wil afwerken, alsook enkele BMW M3's en een Lamera en je beseft meteen dat deze klasse op zich al heel wat strijd moet opleveren.

Convents Racing Team - BMW 325i E90
Convents Racing Team - BMW 325i E90
Ook Belcar 6 oogt niet onaardig met zes BMW 325's en de nagelnieuwe bolide van Van de Water Motorsport. Het team uit het Kempense Kasterlee legt op dit eigenste moment de laatste hand aan een nieuwe BMW M3, speciaal opgebouwd voor de 24 Hours of Zolder. Op papier zou de wagen zonder problemen de concurrentie het nakijken moeten geven, maar de race moet uiteraard altijd gereden worden. Ook in deze klasse mogen we ons aan een felle strijd verwachten en zien we ook heel wat klinkende namen op het appel. Convents Racing en JJ Motorsport zetten allebei twee wagens in. Op de entrylist ontbreken nog een aantal namen, maar we kunnen reeds melden dat niemand minder dan Bentley-boy Markus Palttala verwacht wordt op de wagen #721.

Vermelden we tot slot nog dat u, zoals steeds, alle informatie omtrent de 24 Hours of Zolder kan terugvinden op de speciale 24H Zolder-pagina in onze autosportkalender.

--- Voorlopige deelnemerslijst 24 Hours of Zolder 2019 (pdf) ---

Foto's: Georges De Coster - Ronald Janssens - Martijn Wouters - Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zondag 4 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons