van der Horst

24H Zolder: Joël Uylenbroeck: "24 Hours of Zolder bepaalt de rest van ons seizoen"

QSR Racing School - BMW 325i
QSR Racing School - BMW 325i
Joël Uylenbroeck maakte een aantal seizoenen geleden zijn debuut in de autosport en komt dit seizoen, net als vorig jaar, aan de start van het Belcar Endurance Championship. In de strijd om de titel kan de 24 Hours of Zolder vanzelfsprekend niet ontbreken op het programma, dus sprak Autosport.be met de Belcar 5-laureaat.
  • Dreamdrive

Autosport.be: Hoe verliep je seizoen tot nu toe?

QSR Racing - BMW 325i
QSR Racing - BMW 325i
Joël Uylenbroeck: "Ik rij dit jaar het volledige Belcar-seizoen op de BMW #57 van QSR Racing, nadat we vorig jaar een subliem seizoen hadden gekend en onze klasse gewonnen. Samen met mijn partners Ivemar en Iveco Cammaert werkten we een programma uit voor dit jaar, waarbij we overschakelden op een andere wagen. Hierdoor moesten we bij de eerste twee races wel wat zoeken naar de juiste set-up. Vanaf de vorige race in Zolder liep het veel beter, dus kijken we met vertrouwen uit naar de 24 Hours of Zolder. Het doel zal zijn om een maximum aan punten te scoren, aangezien er dubbele punten te verdienen zijn. We verwachten een sterke tegenstand, maar willen toch na zes en twaalf uur veel punten sprokkelen. De 24 Hours of Zolder zal immers bepalend zijn voor onze titelkansen tijdens de rest van het seizoen."

Wat zijn je verwachtingen voor de race?

Joël Uylenbroeck: "Nu de set-up in orde is, zal het een kwestie zijn van uit de problemen te blijven. Het is een huizenhoog cliché, maar we moeten trachten de pitlane te vermijden. Dat betekent dat je anders rijdt; het materiaal meer spaart en kerbstones ontwijkt, eigenlijk over het algemeen omzichter met de wagen omspringt. Er zitten bij onze concurrenten echter een paar uiterst sterke rijderscombinaties, terwijl wij bij ons ook een nieuwe rijder hebben sinds dit seizoen. Ik durf wel te stellen dat we voluit voor het podium moeten gaan. Het is in een race als deze niet noodzakelijk de absoluut snelste die wint..."

Wat ga je dit jaar anders aanpakken?

Joël Uylenbroeck: "Vorig jaar werkte ik de tweede stint af toen er een wolkbreuk was boven Circuit Zolder (nvdr. Newsflash: Chaos na regen - Goossens crasht - Opgave Kronos Porsche). Ik heb toen enkele serieuze crashes zien gebeuren, zelfs van zeer ervaren rijders. Daarop heb ik besloten van het wat rustiger aan te doen, maar daarbij heb ik ongetwijfeld tijd laten liggen. Er worden deze week ook buien voorspeld, dus als het opnieuw regent, zal ik iets minder conservatief rijden. Ik ken de limieten van de wagen nu veel beter in natte omstandigheden, dus dat is zonder twijfel een voordeel."

Wat is je eerste herinnering aan de 24 Uur van Zolder?

Joël Uylenbroeck: "Bij mijn allereerste 24 Uur was ik een kerel van 17-18 jaar. Ik trok met vrienden altijd naar etmaalraces met de tent, dus ergens is het wel bizar dat ik nu aan de andere kant van de vangrail sta. Noem het gerust een jongensdroom die in vervulling is gegaan. Drie jaar geleden maakte ik mijn debuut in de race met de BMW Clubsport op een wagen die misschien wel de traagste bezetting had van alle deelnemers. We reden evenwel een feilloos parcours en slaagden erin op te klimmen tot de tweede plaats geloof ik, tot we door pech richting de box gejaagd werden in de nacht. Ik zeg niet dat we die positie hadden kunnen vasthouden, maar op die manier als onervaren rijder je eerste 24 Hours of Zolder beleven, was gewoon super."

Heb je een opmerkelijke anekdote over de 24 Uur die je aan ons kwijt wil?

QSR Racingschool - BMW 325i Clubsport
QSR Racingschool - BMW 325i Clubsport
Joël Uylenbroeck: "Ja, een die zelfs nog vers in mijn geheugen zit! Vorig jaar reden we op kop in de 24 Hours of Zolder met een paar ronden voorsprong met nog 3,5 uur te gaan. Op de rechte lijn klapte plots de motorkap open tegen de ruit. Mijn teamgenoot kon de wagen terug naar de box brengen, maar daar bleek dat de ruit volledig gebarsten was en de bevestigingen van de motorkap stuk waren. We hebben toen als een bezetene overal plakband en tiewraps gekleefd om de wagen weer de piste op te krijgen. Ik ben toen zonder drank, en eigenlijk met volle blaas (lacht), in de wagen gesprongen. We werden nog tegengehouden door de standcommissarissen, die ons niet wilden laten vertrekken vanwege de gebarsten ruit, maar ik heb dan met gesloten helm een dubbele stint afgewerkt naar de meet en zo uiteindelijk onze zege nog veiliggesteld. Ik ben fysiek wel tot het uiterste gegaan, maar het feit dat we daar bovenaan het podium stonden, maakte alles goed!"

Aan welke rijder geef jij de fakkel door?

Joël Uylenbroeck: "Jimmy De Breucker, want dankzij hem heb ik toch wel progressie gemaakt als autosporter. Dankzij hem heb ik ook het WCB racingteam leren kennen."

LEES OOK: 24H Zolder: Jimmy De Breucker wil na pech de zege

Foto's: Vincent Wouters - QSR Racing - Niels Vaeck



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons