van der Horst

24H Zolder: Newsflash: Oliespoor nekt Chrisal Lamborghini

Chrisal Leipert Motorsport - Lamborghini Huracán ST
Chrisal Leipert Motorsport - Lamborghini Huracán ST
Net na halfweg verliet de primus van het GT-veld (tot dusver) de Eleven Sports 24 Hours of Zolder. Nadat een wagen eerder een oliespoor had neergelegd, verloor Pieter Vanneste de controle over de Chrisal Leipert Motorsport Lamborghini ST bij het aanremmen van de chicane. De Italiaanse stier die op de vierde plek lag knalde in de muur tegen zo'n 200 km/u en kwam vervolgens zwaar gehavend in de grindbak terecht. Vanneste kon de wagen op eigen kracht verlaten maar ging vervolgens op eigen initiatief naar het ziekenhuis voor een check-up.
  • LTF
LM Racing - Porsche 996
LM Racing - Porsche 996
Aanleiding tot het incident was dus een oliespoor, een lange safety car procedure was nodig om het boeltje op te kuisen en daar maakte DVB Racing van gebruik om de remmen te wisselen op de leidende Norma M20 FC #2. De wagen zag daardoor haar voorsprong van ruim vijf minuten op de McDonald's Racing Norma #333 slinken tot amper enkele seconden achter de safety car. De #333 kwam even later zelf binnen voor een reguliere stop, waardoor het gat meteen weer aangroeide.

Eerste GT is momenteel de MExT Racing Porsche 991 Cup in vierde stelling, op ruim 40 seconden gevolgd door het PK Carsport exemplaar en net geen ronde daarachter de Belgium Racing Porsche #98.

--- STAND NA 13H (PDF) ---

--- LIVE TIMING ---

Update

Eerder meldden we dat het de LM Racing Porsche 996 was die het oliespoor had veroorzaakt. Dit was echter niet correct; de Porsche van Moortgat/Paque/Kuijl/Zeeuws spinde zelf op het spoor. Wie het oliespoor dan wel veroorzaakte, is niet bekend; vermoedelijk de DOMEC Racing Radical RXC die rond hetzelfde ogenblik een stukke motor kreeg.
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Belcar Endurance op zondag 20 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons