van der Horst

4H Barcelona: Duqueine Engineering kaapt de pole weg

Duqueine Team - Oreca 07-Gibson
Duqueine Team - Oreca 07-Gibson
Tijdens de kwalificaties van de 4 Hours of Barcelona was het Duqueine Engineering dat de pole wist te bemachtigen. Er waren heel wat gegadigden tijdens het vijftien minuten durende kwalificatiemoment, maar uiteindelijk was het Reshad de Gerus die met een sterke laatste ronde alsnog de pole wegkaapte. In LMP2 Pro-Am klokte Proton Competition de snelste tijd, terwijl CLX Motorsport de pole pakte in LMP3 met hun Ligier. In LMGT3 was het Matthew Berry die de geschiedenis schreef met de Iron Lynx Mercedes.
Ook dit seizoen kan de European Le Mans Series opnieuw rekenen op een sterk LMP2-veld, iets wat tijdens de kwalificaties in Barcelona al duidelijk werd. Zo liet Théo Pourchaire zich opmerken voor Algarve Pro Racing, maar het was vooral Matteo Cairoli die indruk maakte in de sessie voor Iron Lynx-Proton. Toch moest de Italiaan op het einde van de kwalificatie zijn meerdere erkennen in Reshad de Gerus, die met een ijzersterke slotronde de pole definitief verzegelde. Cairoli moest zich tevreden stellen met de tweede tijd, terwijl de tweede startrij gereserveerd werd voor Inter Europol Competition #43 en CLX by Pure Rxcing. De top vijf werd vervolledigd door de IDEC Sport #18, met Genesis-junior Mathys Jaubert aan het stuur.

In LMP2 Pro-Am was er opnieuw een zekerheid: als Giorgio Roda aan de start staat, is de pole meestal voor hem. En dat was deze keer niet anders. De Italiaan zette de Proton Competition-bolide op de eerste plaats, voor PJ Hyett in de AO by TF. De TDS Racing #29 met Rodrigo Sales eindigde als derde, terwijl AF Corse en United Autosports #21 respectievelijk de vierde en vijfde tijd klokten.

Voor de LMP3’s was het een historisch moment, aangezien het de eerste kwalificatie betrof met de gloednieuwe generatie prototypes in de ELMS. Toch bleken de Ligier-chassis al snel dominant, met een volledige bezetting van de top vier. Adrien Closmenil pakte de pole voor CLX Motorsport en hield daarmee Rik Koen van Team Virage achter zich. Ian Aguilera eindigde als derde voor Eurointernational en deelt de tweede startrij met Ultimate. De top vijf werd afgerond door de eerste Duqueine, van WTM by Rinaldi Racing. Douwe Dedecker vertegenwoordigde Inter Europol Competition, maar moest genoegen nemen met een negende tijd.

In LMGT3 viel een primeur te noteren. Terwijl Iron Lynx in het FIA WEC nog moeite kende om de Mercedes-AMG, competitief te krijgen, schreef het team geschiedenis in de ELMS door bij het debuut met het merk meteen de pole te pakken. Matthew Berry zette al vroeg een onklopbare tijd neer, en niemand kwam daar nog bij in de buurt. Celia Martin maakte eveneens indruk met de Iron Dames Porsche door zich met de tweede tijd te kwalificeren. Clément Matheu plaatste zijn Racing Spirit of Léman Aston Martin op de derde plek, al bedroeg zijn achterstand meer dan zes tienden op de leider. De Ferrari’s van Richard Mille AF Corse en Kessel Racing #74 vervolledigden de top vijf. Alessio Picariello staat voor een uitdagende wedstrijd, want Claudio Schiavoni wist de Proton Competition Porsche slechts als dertiende en laatste te kwalificeren.

Nu is het aftellen naar de race, die morgen om 12 uur van start gaat.

Foto: European Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zaterdag 5 april 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4 Hours of Barcelona.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons