van der Horst

4H Dubai: Algarve Pro Racing wint na dramatisch slot

Algarve Pro Racing - Oreca 07 Gibson
Algarve Pro Racing - Oreca 07 Gibson
Algarve Pro Racing is eens te meer met de overwinning aan de haal gegaan in de tweede race van de Asian Le Mans Series in Dubai. Ditmaal mocht de #20 met Alex Quinn, Olli Caldwell en Kriton Lendoudis op het hoogste schavot staan, zij het dankzij een dramatische slotfase in de laatste minuten van de race. In LMP3 wist RLR MSport de overwinning binnen te halen, terwijl in de GT-klasse die eer ditmaal naar Herberth Motorsport ging. Geen enkele landgenoot wist deze keer het podium te bereiken.
  • LTF
Podium 2025 Asian Le Mans Series 4H Dubai Race 2
Podium 2025 Asian Le Mans Series 4H Dubai Race 2
Na een safety car-periode net voor het laatste uur leek Tom Dillmann voor Proton Competition de sleutel tot de overwinning in handen te hebben. De Fransman had een comfortabele voorsprong en leek op weg naar de zege, tot een tik met een GT-wagen hem in een spin deed belanden. Alex Quinn (Algarve Pro) profiteerde gretig, nadat hij zich eerder al naar de tweede plaats had geknokt, en bezorgde zijn teamgenoten de overwinning - de eerste voor hen en de derde voor Algarve Pro Racing. Daarachter woedde een felle strijd tussen RD Limited en AF Corse voor de onverwachte tweede plaats, waar Fred Poordad, Tristan Vautier en James Allen uiteindelijk de bovenhand haalden op Mathieu Vaxivière, François Perrodo en Alessio Rovera. Proton Competition moest genoegen nemen met de vierde plaats, terwijl de winnaars van de vorige race, de andere bolide van Algarve Pro Racing, als vijfde eindigden en zo de leiding in het kampioenschap behouden.

RLR MSport - Ligier JS P320-Nissan
RLR MSport - Ligier JS P320-Nissan
LMP3 werd een strijd tussen drie wagens, waaruit RLR M Sport als winnaar uit de bus kwam. Het verschil werd gemaakt tijdens de laatste pitstop, waar Ian Aguilera optimaal profiteerde en zo, samen met Nick Adcock en Chris Short, naar de overwinning reed. Theodor Jensen, Griffin Peebles en Jens Reno Moller eindigden met Bretton Racing als tweede, terwijl Anders Fjordbach, Thomas Kiefer en Mark Patterson als derde finishten voor High Class Racing. Douwe Dedecker sloot met de Inter Europol Competition #34 als vijfde af. Ultimate moest opgeven, maar behoudt nog steeds de leiding in de tussenstand.

In de GT-klasse speelde brandstofbeheer opnieuw een cruciale rol, iets waar Herberth Motorsport optimaal gebruik van maakte. Zij tankten strategisch tijdens een virtual safety car en zetten daarmee de basis voor hun overwinning. Ralf Bohn, Alfred Renauer en Robert Renauer bezorgden hun vertrouwde Porsche een eerste zege op het eveneens vertrouwde terrein in Dubai. Ze finishten met twee seconden voorsprong op de Winward Racing Mercedes van Luca Stolz, Gabriele Piana en Rinat Salikhov, terwijl de EBM Aston Martin van Mattia Drudi, Jamie Day en Gabriele Rindone de Manthey Porsche achter zich wist te houden.

Proton Competition - Porsche 911 GT3-R (992)
Proton Competition - Porsche 911 GT3-R (992)
Voor de Belgische rijders werd het opnieuw een lastige race. Alessio Picariello (Proton Competition) kwam niet verder dan de vijftiende plaats, terwijl Sarah Bovy en de Iron Dames al in de openingsronde schade opliepen. Hoewel het team de wagen wist te herstellen, eindigden ze uiteindelijk slechts als 23ste.

Lang hoeven de teams niet te wachten op de volgende races, want volgend weekend staat de finale in Abu Dhabi op het programma, opnieuw met twee wedstrijden.

Foto's: Asian Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zondag 9 februari 2025.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons