van der Horst

6H Silverstone: Audi neemt vliegende start

Audi R18 e-tron quattro #1
Audi R18 e-tron quattro #1
Audi is duidelijk niet van plan zijn heerschappij over het endurance racen af te staan aan zijn nieuwe uitdager Toyota. Het merk met de vier ringen was dan ook overheersend in de twee vrije trainingen die vandaag plaats vonden op Silverstone in de aanloop naar de eerste manche van het FIA WEC aldaar. Niet onverwacht werden de Duitse auto's op de tabellen gevolgd door de beide Toyota's. Regen verstoorde echter serieus het verloop van de vrije trainingen en maakte zelfs een vroegtijdig einde aan de tweede sessie. Toch liet Audi merken dat het nog steeds de ambitie heeft om voor de titel te gaan door in beide sessies telkens de twee beste tijden te claimen. Uiteindelijk was het Andre Lotterer die de snelste dagtijd neerzette in 1:43.217, op minder dan vijf honderdsten van een seconde gevolgd door Loic Duval op de wagen #2.
  • Hamofa Performance
Rebellion Racing - Lola-Toyota #12
Rebellion Racing - Lola-Toyota #12
Waar Toyota eind vorig jaar nog over de snellere wagen leek te beschikken ten opzichte van Audi, is het dit laatste merk dat in Silverstone weer een streepje voor heeft dankzij enkele verbeteringen die deze winter aan de R18 e-tron quattro werden aangebracht. Belangrijk detail is echter dat Toyota dit weekend gebruik maakt van de wagen van vorig jaar, de 2013 versie van de TS030 Hybrid die een aanzienlijke stap vooruit zou moeten betekenen, maakt pas zijn debuut in Spa over een drietal weken. Geheel volgens de verwachtingen kunnen de drie privé-LMP1’s wederom niet tippen aan het fabrieksgeweld, al dient wel opgemerkt te worden dat in VT2 zowel de Strakka Racing HPD ARX-03c als de Rebellion Lola-Toyota #12 de tweede Toyota met startnummer #8 te snel af waren en ‘maar’ net iets meer dan twee seconden moesten toegeven op de snelste tijd.

Lotus T128
Lotus T128
In LMP2 ging de snelste dagtijd naar G-Drive Racing (ADR Delta) Oreca 03-Nissan van het sterk ogende trio Martin/Conway/Rusinov. Met Roman Rusinov heeft deze equipe overigens een van de snelste (verplichte) ‘silver  drivers’ van het hele veld. De Greaves Motorsport Zytek-Nissan noteerde de tweede chrono, voor de twee Morgan-Nissans van OAK Racing. Het exemplaar van onze landgenoot Bertrand Baguette (#35) eindigde net achter dat van de bloedsnelle Fransman Olivier Pla. Het officiële debuut van de langverwachte Lotus T128 liep niet van een leien dakje en de twee exemplaren  tezamen legden amper 22 ronden af, waarvan  amper 6 in de tweede sessie. De snelste T128 was op het einde van de dag een kleine vijf seconden trager dan de gevestigde concurrentie.

Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
GTE-Pro lijkt de verwachtingen in te lossen en afgaande op de tijden van vandaag mogen we ons meer dan waarschijnlijk gaan opmaken voor een boeiende driestrijd tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin. In VT2 kwam elk van deze drie constructeurs op een gegeven moment bovenaan de tijdstabellen postvatten, al was het de AF Corse Ferrari van Toni Vilander en Kamui Kobayashi die uiteindelijk het laatste woord had. Kobayashi oogt de niet evidente carrièreswitch van F1 naar de zware GT’s overigens goed te verteren en zette meteen zeer scherpe chrono’s neer. Porsche heeft met de 911 RSR ogenschijnlijk weer een ruwe diamant in handen en moet in principe in staat zijn om het Steigerende Paard en Aston Martin het vuur aan de schenen te kunnen leggen. De snelste dagtijd in GTE-Am was weggelegd voor de Aston Martin Vantage V8 #96, die daarmee net de Deense zusterwagen met startnummer #95 voor bleef.

Uitslag VT1
Uitslag VT1
Uitslag VT2
Uitslag VT2










Foto's: Audi, FIA WEC, Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 12 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • LTF

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons