van der Horst

6H Silverstone: Voorbeschouwing op de eerste wedstijd van het seizoen

FIA WEC Silverstone 2012
FIA WEC Silverstone 2012
Net op het moment dat de lente eindelijk intrede doet op het Europese continent, zal het endurance seizoen dit weekend echt op gang geschoten worden. Naast VLN 1 en de Blancpain Endurance Series race op Monza, staat er op het circuit van Silvertone een heus ‘Super Endurance Weekend’ op het programma, waar naast het FIA WEC ook de ELMS in actie komt. Het WK Endurance is aan zijn tweede jaargang toe en zal dit seizoen het toneel zijn van een tweestrijd tussen de LMP1’s van Audi en Toyota, die een veld van 31 wagens aanvoeren. Ook in GTE-Pro zien we de aanwezigheid van drie grote constructeurs die kosten noch moeite sparen om met de titel te gaan lopen, zowel Ferrari, Aston Martin als Porsche tekenen present met twee fabriekswagens. Verder is het uitkijken naar het debuut van enkele nieuwe bolides zoals de Lotus T128 en de Porsche 911 RSR en de introductie van een nieuw kwalificatiesysteem waarbij het gemiddelde wordt genomen van de twee snelste tijden van twee rijders op een wagen.
Audi R18 e-tron quattro 2013
Audi R18 e-tron quattro 2013
Na een last minute terugtrekking van Peugeot en de late komst van Toyota met een enkele wagen, lijkt Audi dit seizoen echt uit zijn pijp te mogen gaan komen wil het zijn wereldtitel verlengen. Toyota is er dit jaar vanaf het begin bij en dat met twee exemplaren van de TS030 Hybrid, een wagen die de ingenieurs uit Ignolstadt vorig seizoen al deed zweten en bovendien met een veel kleiner budget werd ontwikkeld. Voor de eerste race doet de Japanse constructeurs wel nog een beroep op de wagen van vorig jaar, terwijl Audi meteen al vertrouwt op zijn laatste ontwikkelingen en al een overwinning op zak heeft met de 12 uren van Sebring. Naast de vier fabrieksprototypes wordt de LMP1 klasse aangevuld met de twee Rebellion Lola-Toyota’s en een enkele Strakka Racing HPD ARX-03c.

De LMP2-klasse kondigde zich veelbelovend aan voor dit seizoen, maar kreeg in de aanloop naar de eerste race enkele klappen te verwerken. Voornaamste afwezige is het Amerikaanse Starworks Motorsport dat vorig jaar op indrukwekkende wijze de titel binnenhaalde ondanks een gebrek aan ervaring. Na de dood van Hugo Chavez liet het Venezolaanse geld echter op zich wachten waardoor het team rond Peter Baron forfait moest geven. Ook de Lola Coupés van HVM Status GP en Gulf Racing Middle East blinken uit in hun afwezigheid, al zal deze laatste equipe wel de rest van het seizoen afwerken vanaf Spa. Desondanks blijven er nog 10 deelnemers over en zal de LMP2 de meest omvangrijke klasse van het veld zijn. Met vier wagens is Morgan (OAK) het best vertegenwoordigd, ook op het vlak van rijders doen weinigen het beter. Bertand Baguette is de enige Belg aan de start en deelt een van de OAK Racing wagens met Martin Plowman en Ricardo Gonzalez, terwijl ook het tweede exemplaar zeer sterk oogt met het trio Pla/Brundle/Heinemeier Hansson. De voornaamste tegenstand lijkt te komen van G-Drive by Delta-ADR dat voortaan de kleuren van Nissan/Nismo zal verdedigen met twee Oreca 03 chassis voor de trio’s Martin/Conway/Rusinov en Graves/Pizzonia/Walker. Verder is het uitkijken naar het eerste optreden van de Lotus T128, dit nieuwe chassis heeft echter nog maar zeer weinig testkilometers achter de rug en qua betrouwbaarheid moet er dus niet al teveel verwacht worden.

Aston Martin vs Porsche  vs Ferrari
Aston Martin vs Porsche vs Ferrari
Na het graatmagere veld van vorig jaar en een zeer sterk AF Corse, belooft GTE-Pro dit seizoen een geweldige driestrijd af te leveren tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin. Alle drie de constructeurs werkte de voorbije winter hard aan hun wagens en rijdersbezittingen. Porsche laat zijn nieuwe 911 RSR debuteren in Silverstone in de hoop Ferrari voortaan tijdens elke race het vuur aan de schenen te kunnen leggen, met de 100% fabrieks line-up bestaande uit Bergmeister/Pilet/Bernhard (#91) en Lieb/Lietz/Dumas (#92) zit het alvast snor. Aston Martin van zijn kant zat deze winter ook niet stil en liet de Vantage V8 verder evolueren en trok enkele grote namen aan met Fred Makowiecki en Bruno Senna. Ook Kamui Kobayashi maakt de onconventionele overstap van F1 naar GT en de Japanner zal naast Toni Vilander uitkoment voor AF Corse, terwijl regerende kampioenen Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella vanzelfsprekend weer team zullen vormen op de #51.

Tot slot telt GTE-Am 8 deelnemers. Porsche zal er met de 997 GT3 RSR vertegenwoordigd worden door IMSA Performance Matmut en Proton Competition, terwijl de Amerikaanse teams Krohn Racing en 8Star Motorsports een beroep doen op een Ferrari 458 Italia. Net als in GTE-Pro brengt Aston Martin ook hier twee wagens aan de start, terwijl Larbre Competition met de Corvette C6.R voor meer variatie zorgt. De grootste favoriet is waarschijnlijk echter de AF Corse Ferrari van Griffin/Gerber/Cioci.
 

Deelnemerslijst FIA WEC 6 Hours of Silverstone 2013


#TeamWagenRijders
LMP1
1Audi Sport Team JoestAudi R18 e-tron quattroAndré Lotterer
Benoit Tréluyer
Marcel Fässler
2Audi Sport Team JoestAudi R18 e-tron quattroTom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish
7Toyota RacingToyota TS030 - HybridAlexander Wurz
Nicolas Lapierre
8Toyota RacingToyota TS030 - HybridAnthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
12Rebellion RacingLola B12/60 Coupé - ToyotaNicolas Prost
Neel Jani
Nick Heidfeld
13Rebellion RacingLola B12/60 Coupé - ToyotaAndrea Belicchi 
Mathias Beche
Cong Fu Cheng
21Strakka RacingHPD ARX 03c - HondaNick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP2
24OAK RacingMorgan - NissanOlivier Pla
David Heinemeier Hansson
Alex Brundle
25Delta-ADROreca 03 - NissanTor Graves
Antonio Pizzonia
James Walker
26G-Drive RacingOreca 03 - NissanRoman Rusinov
John Martin
Mike Conway
31LotusLotus T128Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
Christophe Bouchut
32LotusLotus T128Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
35OAK RacingMorgan - NissanBertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowmann
41Greaves MotorsportZytek Z11SN - NissanChris Dyson
Michael Marsal
Tom Kimber-Smith
45OAK RacingMorgan - NissanJacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
47KCMGMorgan - NissanAlexander Impertori
Matthew Howson
Jim Ka To
49Pecom RacingOreca 03 - NissanLuis Perez Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
GTE Pro
51AF CorseFerrari F458 ItaliaGianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
71AF CorseFerrari F458 ItaliaKamui Kobayashi
Toni Vilander
91Porsche AG Team MantheyPorsche 911 RSRJörg Bergmeister
Patrick Pilet
Timo Bernhard
92Porsche AG Team MantheyPorsche 911 RSR Marc Lieb
Richard Lietz
Romain Dumas
97Aston Martin RacingAston Martin Vantage V8Darren Turner
Stefan Mücke
Bruno Senna
99Aston Martin RacingAston Martin Vantage V8Paul Dalla Lana
Frédéric Makowiecki
Pedro Lamy
GTE Am
50Larbre CompetitionChevrolet Corvette C6-ZR1Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
57Krohn RacingFerrari F458 ItaliaTracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
61AF CorseFerrari F458 ItaliaJack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci
76IMSA Performance MatmutPorsche 911 GT3 RSRRaymond Narac
Christophe Bourret
Jean-Karl Vernay
818 Star MotorsportsFerrari F458 ItaliaVicente Potolicchio
Rui Aguas
Philipp Peter
88Proton CompetitionPorsche 911 GT3 RSRChristian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
95Aston Martin RacingAston Martin Vantage V8Christoffer Nygaard
Kristian Poulsen
Allan Simonsen
96Aston Martin RacingAston Martin Vantage V8Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter

Foto's: FIA WEC & Audi Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 11 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons