van der Horst

6H Spa: Timo Bernhard brengt hulde aan Stefan Bellof

Helm Timo Bernhard 6h Spa
Helm Timo Bernhard 6h Spa
Dit jaar is het 30 jaar geleden dat de Duitse piloot Stefan Bellof verongelukte op het circuit van Spa-Francorchamps tijdens de 1000 kilometer tellend voor het World Endurance Championship (Group C). Bellof gold als één van de grootste beloften en na een wereldtitel endurance met Porsche stond hij op het punt door te breken in de Formule 1. Timo Bernhard die volgende maand de 6 Hours of Spa WEC rijdt aan het stuur van een Porsche 919 Hybrid, heeft besloten om hulde te brengen aan Bellof door aan de start te komen met een helm die dezelfde kleuren draagt als deze van zijn illustere overleden landgenoot.
  • Curbstone
Stefan Bellof
Stefan Bellof
In 1985 gold Stefan Bellof als een grote belofte, de Duitser liet in de Formule 1 schitterende dingen zien aan het stuur van een bescheiden Tyrrell Ford. De grote Formule 1-bazen hadden hun zinnen op hem gezet en het was zeker dat hij het jaar daarop zou uitkomen voor één van de topteams. Het mocht echter niet zijn, op 1 september 1985 sloeg het noodlot toe. Bellof trad in 1983 al toe tot het officiële Porsche team dat uitkwam in het World Endurance Championship. Een jaar later domineerde Bellof met de Rothmans Porsche 956 het endurance kampioenschap en werd hij met Derek Bell wereldkampioen uithouding met niet minder dan 6 zeges op 9 wedstrijden.

Omdat Bellof zich voortaan wou concentreren op de Formule 1 verliet hij het officiële Porsche team, maar reed nog enkele endurance wedstrijden aan de zijde van Thierry Boutsen met een Porsche van Brun Motorsport. Ook voor de 1000 km van Spa deelde Bellof het stuur van de blauwe Porsche met Thierry Boutsen. Hij nam de tweede stint voor zijn rekening en kwam de baan op in het spoor van de officiële
De laatste pitstop - Bellof lost Boutsen af op de Brun Motorsport Porsche 956
De laatste pitstop - Bellof lost Boutsen af op de Brun Motorsport Porsche 956
Porsche van Jacky Ickx. In de 78ste ronde probeerde Bellof voorbij Ickx te gaan bij het ingaan van Eau Rouge, maar hij raakte met de rechter voorkant de linker achterkant van de wagen van Ickx en in de Raidillon tolden beide bolides van de baan. Terwijl Ickx de rails raakte met de achterkant van de wagen dook de Porsche van Bellof frontaal de barrières in. Het medische team had 10 minuten nodig om de Duitser uit het verhakkelde wrak te halen, maar het mocht niet baten, Bellof liet het leven nog voor hij de medische post werd binnengebracht.

Timo Bernhard brengt het eerste weekend van mei bijna dertig jaar na het tragisch ongeluk in Spa hulde aan Bellof door een helm te dragen in de kleuren van de betreurde piloot die volgens velen op weg was om de eerste Duitse wereldkampioen F1 te worden.
  Foto's: Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op donderdag 23 april 2015.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons