van der Horst

6H Spa: Nieuwssprokkels uit de WEC-paddock

Sfeerbeeld Paddock 2018 6 Hours of Spa
Sfeerbeeld Paddock 2018 6 Hours of Spa
Straks om 13u30 wordt de FIA WEC 6 Hours of Spa op gang geschoten. Om helemaal mee te zijn straks legden wij ons oor te luisteren bij de teams en rijders. Hun reacties zetten we hieronder op een rijtje.
  • Oeste Kart
*** De operatie aan de benen van Pietro Fittipaldi is goed verlopen en de Braziliaan verkeert in stabiele toestand. Hij verliet intensive care omstreeks 22u30 en blijft verlopig ter observatie in het ziekenhuis te Luik. Vooral de breuk aan zijn linkerbeen was erg complex. De DragonSpeed BR1 #10 geeft zoals verwacht forfait voor de race.

*** Drie piloten hebben tot dusver geen enkele race gemist in de zevenjarige geschiedenis van het FIA World Endurance Championship. Andre Lotterer, Christian Ried en Darren Turner zijn er elk onafgebroken vanaf het begin bij en staan dit weekend in Spa aan de start van hun 51e WEC-race.

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
*** De LMP1 non-hybrids schieten niet alleen tekort op het vlak van rondetijden, ook qua stintlengte is Toyota in het voordeel. De Equivalence of Technology legt in Spa namelijk een maximum van 17 ronden per stint op voor de privé-teams in de topklasse, terwijl de Toyota TS050 Hybrid 19 ronden mag afleggen tussen de pitstops.

*** Het gebrek aan concurrentie voor Toyota heeft niet geheel onverwacht geresulteerd in een poletijd die trager is dan vorig jaar. De chrono die Mike Conway en Kamui Kobayashi met de TS050 Hybrid #7 op de tabellen zette, was zo'n halve seconde trager dan die van de Porsche 919 Hybrid van Jani/Lotterer/Tandy in 2017. De non-hybrids maakten dan weer een enorme sprong voorwaarts van meer dan zes seconden.

De pitwalk op zaterdagochtend lokte een massa volk
De pitwalk op zaterdagochtend lokte een massa volk
*** Het contrast tussen de fabrieksmacht van Porsche en het privéteam Rebellion moet groot zijn voor André Lotterer, maar de halve Belg voelt zich in zijn sas bij het Britse-Zwitserse team. In ieder geval kan hij wel rekenen op dezelfde raceingenieur in zowel het WEC als in Formula E, waar hij uitkomt voor Techeetah.

*** Loïc Duval werkt dit weekend een dubbelprogramma af, want naast zijn verplichtingen in Spa-Francorchamps komt de Fransman ook in actie in de DTM openingsmanche te Hockenheim. De Audi-rijder werkte donderdag de vrije trainingen af bij TDS Racing en keert enkel terug naar de Ardennen voor zijn stint in de race.

Dynamic cinema
Dynamic cinema
*** In de grote tent in de Fanzone vind je dit weekend ook een heuse interactieve cinema, gratis toegankelijk. Tijdens deze vertoning, waar elke schok goed voelbaar is, krijg je twee verschillende video's voorgeschoteld van ongeveer vier minuten. Bij het eerste fragment wordt je meegenomen bij een rondje over het befaamde circuit van Le Mans. Daarbij zit je onboard bij de Toyota die startte tijdens de 24H van 2014. Het tweede filmpje is een mix van WEC-manches doorheen de jaren, waar zelfs elke crash voelbaar is.

BMW Team MTEK - BMW M8 GTE
BMW Team MTEK - BMW M8 GTE
*** Tom Blomqvist werd pas last-minute toegevoegd aan de WEC-line-up van BMW Team MTEK. De Brit werd net voor de Prologue in Paul Ricard bevestigd, wat tot dusver dan ook zijn enige test was met de M8 GTE.

*** Al sinds de lancering van het FIA WEC werden de koplampen van alle GT's uitgerust met een gele filter, maar daar komt nu verandering in. Net als in het IMSA Weathertech Sportscar Championship in de Verenigde Staten beschikken de GTE-bolides voortaan over witte koplampen.

Larbre Competition - Ligier JSP217
Larbre Competition - Ligier JSP217
*** Larbre Competition kreeg vrijdag van de organisatie en boete van 5000 Euro omdat het team vrijdagnamiddag de garagepoort gesloten hield tijdens de pit walk. Deelname aan de pit walk waarbij het publiek een inkijk krijgt in de garages is verplicht, het Franse team verzaakte dus aan die verplichting en gaf de toeschouwers geen zicht op de pitactiviteiten.

*** Ook Gulf Racing werd bestraft, Michael Wainwright reed 85 km/u in de pitlane daar waar de toegelaten maximum snelheid 60 km/u bedraagt. Het team moet 2500 Euro afdokken aan de organisatie.

*** Er staan straks uiteindelijk maar 34 van de aangekondigde 37 wagens aan de start. De beide Ginetta's en de Dragonspeed BR1 ontbreken op het appel.

*** Michelin heeft een boete gekregen van € 5000, waarvan € 4000 voorwaardelijk, omdat de Franse bandenfabrikant te laat de lijst met beschikbare banden heeft aangemeld. Michelin wijtte het probleem aan een verschil tussen de barcodes op de banden en de RFID codes. Daardoor moest er een correctie gebeuren op de uiteindelijke lijst, waardoor deze dus te laat was neergelegd. Het gevolg van de laattijdige declaratie was dat de technische controle van de wagens niet als gepland kon doorgaan. Gezien Michelin als een deelnemer wordt beschouwd, dienen ze zich te houden aan de beslissingen van de sportcommissarissen.

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 5 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons