6H Spa: Toyota pakt dubbel nadat Porsche zichzelf elimineert
Lees ook: Halfweg: Toyota kan niet weglopen van Porsche - Ferrari op kop in GTE
Bij het aansnijden van de laatste 2 uren trachtte Porsche het tempo te verhogen in een poging de leidende Toyota's nog bij te benen in de strijd om de algemene zege om alzo de druk op de Japanners te houden. Het was echter Porsche die in de fout ging net voor het slotuur. Brendon Hartley kwam bij het aanremmen van de Busstop chicane in aanraking met de Alpine #38 en beschadigde daarbij de voorkant van zijn wagen. Hierna was een extra pitstop vereist voor beide wagens, maar nog belangrijker was dat elke kans op de zege voor Porsche verkeken was.
Het merk uit Stuttgart hield de spanning in de race nadat Toyota voor zowel de #7 als de #8 nog de pitstraat moest opzoeken voor een splash en dash met twintig minuten te gaan en daarbij de leiding verspeelde. Porsche moest evenwel ook nog een kleine voorraad benzine in de #2 storten en met nog elf minuten op de klok dook Hartley een laatste keer de pits in. Bij het uitkomen van de pits lagen alle kandidaten voor het podium binnen een halve tel van elkaar. Toyota hield echter het hoofd koel, pakte na de zege in Silverstone meteen de dubbel in Spa en kan met een goed gevoel afzakken naar Le Mans voor de traditionele hoogmis op 17 en 18 juni. De Toyota #9 in low downforce trim toonde haar snelheid, maar viel ver terug na een matige rijbeurt van nieuwkomer Yuji Kunimoto.
In LMP2 zagen we een zes uur durende sprint tussen enerzijds de Oreca 07 van G-Drive Racing met startnummer #26 en anderzijds het exemplaar Vaillante Rebellion met nummer #31. Beide wagens wisselden door de race de toppositie in LMP2 uit, maar uiteindelijk was het eerstgenoemde die aan het langste eind trok, na pech bij de bolide van Vaillante Rebellion. Net voor het ingaan van het slotuur was namelijk de (verplichte) telemetrie-antenne van de wagen losgekomen waarbij er kostsbare seconden wegtikten toen het team deze terug trachtte te bevestigen met een rol kleefband. De Jackie Chan DC Racing Oreca 07 van Ho-Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent vervolledigde het podium in de klasse.
LMGTE-Pro werd getekend door de dominatie van beide AF Corse Ferrari's, waarbij het exemplaar van Bird/Rigon na zes uur racen een kleine 50 seconden bonus telde op de zusterbolide van Calado/Pier Guidi, met de Ford #66 van Mücke/Pla/Johnson een dikke halve minuut daarachter. Porsche kwam niet in het stuk voor en moest genoegen nemen met plaatsen vijf en zes, na de tweede Ford. Deze laatste bolide kwam reeds vroeg in de race in de problemen toen hij stilviel op de Raidillon. Een reset van de bolide loste het probleem op, maar er ging kostbare tijd verloren waarbij de wagen terugviel naar de voorlaatste plaats. Bij Aston Martin was herhaalde het drama van Silverstone zich opnieuw, de Vantage GTE was dan ook totaal niet competitief en bezette de laatste twee posities. Ferrari opteerde in de openingsfase voor een andere strategie dan Ford; the blue oval dubbelstintte de banden en nam zo de leiding, waar het Steigerende Paard opteerde voor vers rubber en daardoor kon het de kloof snel dichten.
In de klasse LMGTE-Am won weinig verrassend de Aston Martin Vantage van Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda en dat voor de tweede opeenvolgende keer, voor de Porschisten van Dempsey-Proton Racing. De zegevierende Vantage had nog voor de race startte een straf opgelopen toen het team nog banden wisselde na het "drie minuten bord" op de startgrid. De Clearwater Racing Ferrari vervolledigde het podium.
De volgende afspraak is de testdag van de 24 Heures du Mans op 4 juni, alvorens het in het weekend van 17 en 18 juni tijd is voor het hoogtepunt van het jaar: de 24 Heures du Mans!
--- Uitslag Race WEC 6 Hours of Spa 2017 (PDF) ---
Foto's: Martijn Wouters, Racing International Photography & Arne Simons
Tweet