70 jaar geleden: Juan Manuel Fangio’s overwinning met Maserati tijdens de Italiaanse Grand Prix
Zeventig jaar geleden vormden op het circuit van Brianza de rondingen van de ‘Temple of Speed’ het toneel voor de laatste race van dat jaar, om een tegenvallend seizoen goed te maken voor de Argentijnse wereldkampioen, die na die overwinning het jaar erop zijn tweede wereldtitel zou veroveren.
Een jubileum om nooit te vergeten voor Maserati, in een jaar waarin het merk zijn terugkeer op het circuit aankondigde en een omvangrijke, doordachte autosportstrategie presenteerde. Na zijn eerste jaar in de Formule E, de 100% elektrische raceklasse waarin Maserati drie podiumplaatsen en één overwinning behaalde, maakte het in Modena gevestigde merk zijn terugkeer naar het GT-racen bekend. In juli onthulde Maserati tijdens de 24 Uren van Spa zijn nieuwste 621 pk sterke circuitwapen, bedoeld voor privéteams en gentleman-drivers die vanaf het autosportseizoen 2024 gaan deelnemen aan de Fanatec GT2 European Series.
Daarnaast onthulde Maserati deze zomer ook de verrassende MCXtrema, een auto voor een select gezelschap liefhebbers – 62 om precies te zijn – van compromisloze prestaties en uitmuntend design.
Sinds zijn debuut in de racewereld – in 1926, met Alfieri Maserati die in zijn Tipo 26 een klasse-overwinning boekte in de Targa Florio – is het leveren van topprestaties in de autosport hét kenmerk van Maserati’s DNA. Nu herhaalt die geschiedenis zich, in het streven van Maserati om belangrijke nieuwe hoofdstukken te schrijven in de belangrijkste klassen van de autosport. Kampioenschappen waarin het Italiaanse merk wordt gezien als één van de prestigieuze merken met de meest onderscheidende prestaties, zowel in straatauto’s als in racewagens die zijn ontwikkeld voor het circuit.
Maserati Benelux
Tweet