van der Horst

8H Bahrein: Wie volgt Porsche en Toyota op? Ferrari... of toch Porsche?

Start FIA WEC 8H Bahrein 2024
Start FIA WEC 8H Bahrein 2024
Dit weekend valt tijdens de 8 Hours of Bahrain het doek over het FIA WEC 2025. Waar Toyota de voorbije jaren nog heerste - zelfs toen Porsche vorig seizoen een eerste kentering forceerde - is de situatie nu volledig omgedraaid. Laurens Vanthoor, Kévin Estre en André Lotterer kroonden zich in 2024 tot rijderskampioenen, terwijl Toyota de constructeurstitel kon veiligstellen. Dit jaar vormt het Japanse merk echter geen factor in de titelstrijd, noch bij de teams, noch bij de rijders. Voor Laurens Vanthoor blijft de droom van een tweede opeenvolgende titel wel springlevend. Hieronder zetten we de belangrijkste titelkandidaten op een rij.
#51 Ferrari AF Corse – Onder druk na vormdip?
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Als we het seizoen van James Calado, Antonio Giovinazzi en Alessandro Pier Guidi analyseren, lijkt het verhaal eenvoudig: dominant in de eerste seizoenshelft, weggezakt na Le Mans. Met zeges in Imola en Spa, en derde plaatsen in Qatar en Le Mans, waren zij de meest consistente Ferrari-crew. Het leek dan ook alsof het merk uit Maranello zowel de rijders- als constructeurstitel zou binnenhalen.

Maar sinds de trip naar Brazilië zit er ruis op de lijn. Een elfde plek in São Paulo en een anonieme vijftiende plaats in Fuji hielpen niet bepaald, zeker niet met de concurrentie die steeds nadrukkelijker kwam opzetten. De vijfde plaats in Austin was degelijk, maar wil het trio aanspraak blijven maken op beide titels, dan zal het in Bahrein niet enkel moeten scoren: het drietal moet vooral voorkomen dat de drie rechtstreekse titelrivalen winnen.
#83 AF Corse Ferrari – Kan een 'privéteam' de kroon grijpen?
AF Corse - Ferrari 499P
AF Corse - Ferrari 499P
Phil Hanson, Yifei Ye en Robert Kubica kunnen sowieso spreken van een geslaagd seizoen, met de felbegeerde overwinning in de 24 Heures du Mans als hoogtepunt - een zege die al in 2024 in de sterren geschreven stond. Die zege en een tweede plaats in Qatar duwde hen richting het hart van de titelstrijd.

Alleen: sindsdien bleven absolute uitschieters uit. Achtste, zevende en negende plaatsen in de meest recente races brachten hen dichter bij de fabrieks-Ferrari, maar dertien punten achterstand blijft veel. Een top 5 is zowat het minimum om te dromen van het kampioenschap, én ze moeten hopen op een zwakke dag van de rode #51.

De titel bij de privateers hebben ze wel al lang op zak. Dat hoofdstuk was halverwege het seizoen al geschreven.
#6 Porsche Penske Motorsport – Afscheid nemen met de titel?
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Een paar weken geleden viel de bom: Porsche stopt na dit seizoen met het fabrieksteam in het WEC. Opmerkelijk, want de titel in 2024 en de sterke vorm dit seizoen tonen dat de Duitse reus wél competitief is. Vooral sinds Le Mans kwam de vaart erin: vierde in São Paulo, overwinning in Austin en een tweede plaats in Fuji.

Voor Laurens Vanthoor en Kévin Estre lonkt dus een tweede opeenvolgende titel, al hebben ze wel hulp nodig. Samengevat: winnen in Bahrein is een must, en dan mogen beide Ferrari’s niet beter doen dan een vijfde plaats.

Een lastig scenario, maar het zou een iconisch afscheid worden voor Vanthoor en Estre in wat voorlopig hun laatste WEC-campagne lijkt.
#12 Cadillac Hertz Team Jota – Een waterkans, maar nooit afschrijven
Cadillac Hertz Team Jota - Cadillac V-Series.R
Cadillac Hertz Team Jota - Cadillac V-Series.R
Alex Lynn, Will Stevens en Norman Nato waren misschien niet de grootste blikvangers dit seizoen, maar wél een toonbeeld van regelmaat: punten in elke race. Het absolute hoogtepunt? De historische overwinning in São Paulo, de eerste Cadillac-zege ooit in het WEC, en de tweede voor Jota.

Maar met 34 punten achterstand en 39 punten maximaal te verdienen, oogt de opdracht loodzwaar: ze móéten winnen, en dan hopen op chaos voor de drie rivalen. Er is een minimirakel nodig, maar de uithoudingsracerij heeft al vaker verrassingen opgeleverd.
Ferrari vs. Porsche bij de constructeurs
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari maakte voor de start van het seizoen één ding duidelijk: tweemaal op rij Le Mans winnen is mooi, maar nu moest ook de titel binnen. Dankzij de ijzersterke seizoensstart staat het merk 39 punten voor op Porsche. Maar de dip sinds São Paulo zorgde ervoor dat de voorsprong niet groter werd, en dus blijft enige spanning tot het einde bestaan.

Ook hier maakt Cadillac mathematisch nog kans, maar de realiteit is simpel: alles behalve een titel voor Ferrari of Porsche zou een sensatie van formaat zijn.

Foto's: Georges de Coster - Gert Starckx - Racing International Photography - Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op woensdag 5 november 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 8 Hours of Bahrain.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons