8H Bahrein: Wie volgt Porsche en Toyota op? Ferrari... of toch Porsche?

#51 Ferrari AF Corse – Onder druk na vormdip?

Maar sinds de trip naar Brazilië zit er ruis op de lijn. Een elfde plek in São Paulo en een anonieme vijftiende plaats in Fuji hielpen niet bepaald, zeker niet met de concurrentie die steeds nadrukkelijker kwam opzetten. De vijfde plaats in Austin was degelijk, maar wil het trio aanspraak blijven maken op beide titels, dan zal het in Bahrein niet enkel moeten scoren: het drietal moet vooral voorkomen dat de drie rechtstreekse titelrivalen winnen.
#83 AF Corse Ferrari – Kan een 'privéteam' de kroon grijpen?

Alleen: sindsdien bleven absolute uitschieters uit. Achtste, zevende en negende plaatsen in de meest recente races brachten hen dichter bij de fabrieks-Ferrari, maar dertien punten achterstand blijft veel. Een top 5 is zowat het minimum om te dromen van het kampioenschap, én ze moeten hopen op een zwakke dag van de rode #51.
De titel bij de privateers hebben ze wel al lang op zak. Dat hoofdstuk was halverwege het seizoen al geschreven.
#6 Porsche Penske Motorsport – Afscheid nemen met de titel?

Voor Laurens Vanthoor en Kévin Estre lonkt dus een tweede opeenvolgende titel, al hebben ze wel hulp nodig. Samengevat: winnen in Bahrein is een must, en dan mogen beide Ferrari’s niet beter doen dan een vijfde plaats.
Een lastig scenario, maar het zou een iconisch afscheid worden voor Vanthoor en Estre in wat voorlopig hun laatste WEC-campagne lijkt.
#12 Cadillac Hertz Team Jota – Een waterkans, maar nooit afschrijven

Maar met 34 punten achterstand en 39 punten maximaal te verdienen, oogt de opdracht loodzwaar: ze móéten winnen, en dan hopen op chaos voor de drie rivalen. Er is een minimirakel nodig, maar de uithoudingsracerij heeft al vaker verrassingen opgeleverd.
Ferrari vs. Porsche bij de constructeurs

Ook hier maakt Cadillac mathematisch nog kans, maar de realiteit is simpel: alles behalve een titel voor Ferrari of Porsche zou een sensatie van formaat zijn.
Foto's: Georges de Coster - Gert Starckx - Racing International Photography - Thomas Smets
Tweet





























Bart Stouten