ACO stelt ook een paar reglementswijzigingen voor het FIA WEC voor
Al zou die regel niet in voege zijn getreden zonder die andere aanpassing, namelijk dat men in 2025 het veld uitbreidt naar 40 wagens. De huidige teller staat op 37, het maximum toegelaten aantal starters in Imola. Maar gezien het Italiaanse circuit de komende vier jaar op de kalender komt te staan, werd beloofd om extra garages te maken zodat alle wagens een deftige accomodatie krijgen. Van de 40 wagens zullen er 22 plaatsen naar Hypercar gaan. En als u weet dat er vanaf volgend jaar tien merken aan de start verschijnen ieder met twee wagens, blijft er dus niet veel plaats over voor privé-teams zoals Jota en Proton Competition. Al wordt het eerstgenoemde team nog steeds gelinkt aan het nieuwe fabrieksteam van Cadillac, dus kan dat probleem snel opgelost zijn.
En dat brengt ons bij het volgende onderwerp: de homologatie van de Hypercars. Normaliter zou de huidige homologatie aflopen in 2027, maar de ACO heeft deze met twee jaar verlengd. Dit zou dan ook gelden voor IMSA, dat dit nog wel moet bevestigen. Gezien elke constructeur de zogenaamde vijf jokers kreeg om ontwikkeling uit te voeren op de wagen, krijgt men er door deze verlenging twee extra bij. Iets wat misschien van pas kan komen voor Toyota of Peugeot. Met deze verlenging wil men stabiliteit creëren in de technische reglementen, zodat er nog steeds merken de overstap kunnen maken naar Hypercar/LMDh. Maar ook de huidige OEM's worden hierbij geholpen door kostenbesparend te werken.
Naast deze toch wel positieve berichten zijn er ook mindere. Voor een zoveelste keer op rij worden zowel de waterstofklasse als de nieuwe LMP2-reglementen uitgesteld. Ditmaal naar 2028. De laatste jaren is er al veel gezegd over waterstof, maar het is pas de laatste twee jaar dat de merken meer interesse tonen. Volgens de ACO is er een studiegroep gevormd om de reglementen in kaart te brengen om deze brandstof ook een plekje te geven in de endurance-racerij. Ondertussen toonden Alpine, Toyota, BMW en Peugeot al interesse, met daarnaast bedrijven als Ligier, Solution F en Saleen Automotive, die aangaven plannen te hebben voor deze klasse.
LMP2 is dan weer een andere zaak. De populariteit van de klasse verklaart dit derde uitstel. Ook voor de teams die er één bezitten is het meer van "if it isn't broken, don't fix it". De wagens zijn nog steeds competitief en worden jaarlijks op drie continenten gebruikt en in deze tijd kijken meer teams naar hun eigen portemonnee. Natuurlijk krijg je ook de keerzijde van het verhaal, want zo blijft alleen Oreca heer en meester in deze klasse, terwijl ook Dallara, Ligier en Multitmatic wagens kunnen bouwen voor deze klasse. Zij blijven voorlopig met lege handen achter en zullen dus noodgedwongen moeten wachten tot 2028 wanneer de nieuwe reglementen (hopelijk) in voege zullen treden.
Foto's: Vincent Wouters - Gert Starckx - Georges de Coster - Geert Franquet - Niels Vaeck - Thomas Smets
Tweet