van der Horst

ADAC Reinoldus-Langstreckenrennen: Podiumplaats voor Markus Palttala

Brinkmann/Laser/Palttala
Brinkmann/Laser/Palttala
Twee weken na de 24 uren van de Nürburgring werd op de Nürburgring het VLN kampioenschap verder gezet met de ADAC Reinoldus-Langstreckenrennen. De grote teams als Phoenix Audi of Marc VDS Racing waren er niet meer bij zodat het aantal GT3 wagens beperkt bleef. Het werd een chaotische race nadat bij de kwalificatie meer dan 50 rijders bestraft werden voor het negeren van de snelheidslimieten na een incident. Met twee uren vertraging en in afwezigheid van verscheidene teams werd de race toch aangevat. Frikadelli Racing behaalde zijn tweede overwinning van het jaar met de Porsche 911 GT3 R #30 van Frank Stippler, Patrick Huisman, Klaus Abbelen en Sabine Schmitz. Markus Palttala eindigde met zijn teamgenoten Brinkmann en Laser op de derde plaats.
Uwe Alzen zette in de kwalificatie de snelste tijd neer met zijn BMW Z4 GT3, maar wanneer de Duitser zijn tijd werd afgenomen omdat hij onvoldoende zou vertraagd hebben onder geel, weigerde de Duitser de start te nemen. Een vijftigtal rijders bevond zich in dezelfde situatie en de organisatie had meer dan 2 uren nodig om de verbeterde uitslag van de kwalificatie uit te werken. Verscheidene teams gaven uit protest forfait voor de ingekorte wedstrijd die met 2 uren vertraging van start ging.

Start ADAC Reinoldus-Langstreckenrennens
Start ADAC Reinoldus-Langstreckenrennens
De H&R Ford GT van Alzen/Schwager kreeg de pole toegewezen, maar al vlug na de start nam de Manthey Porsche met Oliver Kainz aan het stuur de leiding over en had na één ronde al 15 seconden voorsprong op de GT Corse by Rinaldi Ferrari van Jäger/Devigus/Mattschull/Seefried, de Audi van de gebroeders Busch en de Frikadelli Racing Porsche van de latere winnaars. Een ronde later was het al de Porsche met Sabine Schmitz aan het stuur die als eerste voorbij  de tribunes stormde, terwijl de Audi al ontbrak na een mechanisch defect. Na vijf kwartier rijden gaf Schmitz nog steeds aan de leiding rijdend het stuur van de Porsche over aan Frank Stippler. Deze laatste bouwde de voorsprong nog verder uit en de Frikadelli Porsche kon verder ongestoord naar de overwinning rijden. De Ford GT was na een klapband buiten de top tien gevallen en de GT Corse by Rinaldi Ferrari was na allerlei problemen afgezakt naar de tiende plaats.

Podium
Podium
De tweede plaats ging naar de GetSpeed Performance Porsche 911 GT3 Cup van Christopher Mies/Adam Osieka/Steve Jans die met 7 seconden de Raceunion Teichmann Porsche 911 GT3 Cup van Dominik Brinkmann, Felipe Laser en Markus Palttala voorafging. Ook plaatsen vijf en zes gingen naar een Porsche met de GT3 Cup van Kräling/Gindorf/Brück voor de Black Falcon 911 GT3 Cup van Weishaupt/Scheerbarth. De Audi TT RS van Markus Oestreich en Thomas Schmid pakte de zesde plaats en won de SP3T klasse. Plaats zeven was voor BMW met de Walkenhorst Motorsport Z4 GT3 van Oeverhaus/Aust/Posavac en nog twee Audi TT’s volgden op plaatsen acht en negen.

Foto's: VLN



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons