Afscheid van Chris ‘Juma’ Van der Auwera (1940-2025)


Dat had veel te maken met de EG Trophy van 1986, hetgeen overigens de allerlaatste race zou worden van een BMW ‘made by Juma’. Voor die Europese round deed Chris een beroep op Eric die meteen bevestigde: BMW Motorsport kwam in de Juma-box informeren wie er wel achter het stuur mocht zitten van de zwarte 635 Csi.
Onder impuls van Chris, verruilde Juma de bescheiden BMW-garage aan de Wommelgemse Autolei voor een ‘op te bouwen’ BMW Juma-concessie in de toen, niet zo druk bezette Mechelen-Zuid Industriezone. Een hele uitdaging, maar ook in Mechelen heeft ze hemel en aarde bewogen om Juma als concessie succesvol op de kaart te zetten. In 1992 volgde een carrosseriebedrijf naast de BMW concessie.

Hoewel Chris zich uitsluitend bezighield met de BMW-concessie – en er op termijn succesvol de scepter doorgaf aan schoonzoon Gunter Van Lent en dochter Pascale Mampaey – bleef ze het doen en laten van BMW Team RBM vanop een afstand volgen.

Wie in het dagelijkse verkeer een BMW opmerkt met het stickertje Juma op de achterkant, mag beseffen dat deze initialen symbool staan voor een succesrijk verhaal van één van de meest opmerkelijke Belgische BMW-autosportteams en in die naambekendheid had Chris ‘Juma’ Van der Auwera een uitgebreid aandeel.
Tekst Bart Mampaey
Tweet