van der Horst

Anthony Kumpen kondigt comeback aan na dopingperikelen

Anthony Kumpen
Anthony Kumpen
Anthony Kumpen legde in 2018, na afloop van de 24 Hours of Zolder, een positieve dopingtest af. Dat leverde de Limburger vier jaar schorsing op, al wijdde hij nooit uit over de omstandigheden, tot vandaag. Aan Autosport.be doet Kumpen het verhaal rond zijn positieve plas en kondigt hij meteen ook zijn terugkeer aan naar het Europees kampioenschap NASCAR, waarin hij reeds tweemaal de titel veroverde. Goed nieuws voor de Belgische fans, want die comeback plant de Hasselaar bij zijn thuisrace in Zolder.
Het nieuws sloeg in als een bom, Anthony Kumpen, recordhouder qua aantal zeges in de 24 Hours of Zolder, kreeg de maximumstraf van 4 jaar schorsing nadat er in 2018 bij een dopingtest na die etmaalrace in zijn urine sporen van amfetamines werden gevonden. De Hasselaar ontkende middelen te hebben genomen met het oog op zijn prestaties te verbeteren, maar hield in de pers de lippen stijf op elkaar omtrent de precieze toedracht. Vreemd, voor iemand die onschuldig zegt te zijn. "Neen", repliceert Anthony Kumpen stellig aan Autosport.be. "Had het een verschil gemaakt? Ik hoorde links en rechts dat mensen dachten dat ik partydrugs had gepakt. De opinie was gevormd en zelfs al had ik mijn kant van het verhaal naar buiten gebracht, dan had ik nog altijd de perceptie tegen."

Anthony Kumpen
Anthony Kumpen
Waarom dan nu, net wanneer de schorsing afgelopen is, de situatie terug in de aandacht brengen? "Mijn schorsing liep inderdaad af op 14 september 2022 en ik train al geruime tijd om mijn comeback voor te bereiden. Mijn eerste wedstrijdweekend wordt namelijk de NASCAR-meeting op Circuit Zolder op 9 en 10 oktober. Ik kies ervoor om het verhaal uit te doeken te doen, met als doel enerzijds wat nuance in het verhaal te brengen, maar vooral om bij mijn comeback me enkel op het racen te hoeven focussen. Ik won het EK NASCAR al tweemaal en ik weet dat het niveau enorm hoog is. Je kan je het niet veroorloven mentaal niet 100% te zijn."

NASCAR-crash directe aanleiding positieve dopingtest

Anthony Kumpen
Anthony Kumpen
De aanleiding voor de positieve plas op 12 augustus 2018, was een NASCAR-race anderhalve maand eerder. "Bij het NASCAR-weekend in het Franse Tours crashte ik op zaterdag loeihard in de muur. Ik ging in een fractie van een seconde van 140 per uur naar nul, met een hersenschudding en voetblessure tot gevolg. De impact was zo groot dat ik op zondag, voor de tweede race, forfait moest geven. De weken nadien merkte ik bij het sporten dat de crash bleef nazinderen. De concentratie was er simpelweg niet en dat leidde soms tot bizarre en zelfs gevaarlijke situaties. Reden genoeg dus om mijn arts op te zoeken, die de link legde met een ADHD-diagnose uit mijn jeugd. Hij verwees me door naar een psychotherapeut en die wees me op een publicatie rond de potentiële invloed van een hersenschudding op ADHD-symptomen. Oefeningen die hij aanraadde hadden geen enkel effect en dus schreef mijn huisarts mij de ADHD-medicatie voor die ik vroeger ook nam, maar waar ik jaren mee gestopt was. Ook bij de 24 Hours of Zolder 2018 nam ik die medicatie nog, maar dus op voorschrift van een arts."

Heinz POWERKIT.shop by Wolf Racing - Wolf Tornado
Heinz POWERKIT.shop by Wolf Racing - Wolf Tornado
Die editie van de 24 Hours of Zolder liep voor geen meter voor Kumpen, die dat jaar een Wolf GB08 Tornado deelde met Ivan Bellarosa, Tom Boonen, Bert Longin en wijlen Stilo-CEO Guglielmo Belotti. Op drie uur van het einde belandde zijn prototype zelfs in de grindbak. "Het ging echt niet. Ik had een maand eerder al forfait gegeven voor de 25 Hours VW Fun Cup in Spa. In Zolder was de situatie echter niet beter en zou ik initieel ook niet gereden hebben. We hadden echter twee nieuwe sponsors en daardoor heb ik me laten overtuigen om toch te rijden, met het gekende resultaat."

"Na de 24 Hours of Zolder is er vaak een dopingcontrole en zo ook in 2018. Toen ik de dag nadien mijn medicatie nam, dacht ik vrijwel meteen aan de dopingtest de dag voordien. Ik nam contact op met de RACB om te informeren of ik mijn voorgeschreven medicatie niet officieel moest loggen, gezien de dopingtest. Zij verwezen mij naar de medische dienst van de FIA en daarmee was voor mij de kous af. Nadien volgde dan plots een schrijven waarin mij de positieve plas en een schorsing werd meegedeeld, als een donderslag bij heldere hemel."

Toegelaten verboden middelen

Kumpen nam Johnny Maeschalck onder de arm, zonder twijfel een van de meest ervaren advocaten in ons land als het aankomt op sportrecht en dopingwetgeving. "Men trok niet in twijfel dat de gevonden substantie het gevolg was van mijn ADHD-medicatie, maar voor sporters is die medicatie verboden - ook al is die voorgeschreven door een arts. Als tiener mocht ik de medicatie wel nemen, maar als volwassene moet je plots een Therapeutic Use Exemption, of TUE, aanvragen, op voorhand. Een TUE is een officieel document dat je als sporter de toelating geeft om gedurende een bepaalde tijd medicatie te nemen die normaal op de lijst van verboden middelen staat. Wist ik veel..."

Carlo Huybrechts en Anthony Kumpen
Carlo Huybrechts en Anthony Kumpen
"'Als sporter hoor je die wetgeving te kennen', hoor ik. Dat is wel heel kort door de bocht. Ik ben geen topsporter of professioneel autosportpiloot, maar een breedtesporter. Dat is iets totaal anders. Bovendien geldt er in Vlaanderen een ander reglement dan in Brussel en Wallonië en dan zwijg ik nog over de NASCAR op Amerikaanse bodem. Je kan toch niet van elke amateursporter verwachten die details te kennen? Stap op een willekeurig raceweekend de paddock in Zolder binnen en vraag tien rijders wat een TUE is. Wedden dat 75% er zelfs nog nooit van gehoord heeft? Dat die regels gelden voor professionele ploegen in het wielrennen, daar kan ik inkomen. Die hebben een uitgebreide medische staf, ik niet."

"Niet eens een tegenexpertise aangevraagd"

24 Hours of Zolder
24 Hours of Zolder
"Bovendien...", vervolgt Kumpen, "wat valt er te winnen met amfetaminen te slikken? De stints in de autoport duren een uur, soms het dubbele, en je deelt bij een 24 Uur de wagen met twee tot vier rijders. Niemand uit de autosport leek er trouwens van uit te gaan dat ik dingen gepakt had om beter te presteren in de 24 Uur; de vragen en grappen draaiden altijd rond partydrugs of een joint of zoiets. Enkel had NADO Vlaanderen, de Nationale AntiDoping Organisatie die in Vlaanderen het antidopingbeleid beheert, daar geen oren naar. Ze vergeken autoracers met vrachtwagenbestuurders die Captagon slikken om tijdens lange ritten wakker te blijven. Dat is toch absurd? In een etmaalrace rijden en slapen we volgens een planning. Mijn bloed kookt nog altijd als ik eraan terugdenk. Ik betwist niet dat ik fout zat, ik heb zelfs niet eens een tegenexpertise aangevraagd omdat ik wist dat ik die stof genomen had. Ik kreeg het verwijt dat ik maar had moeten kijken op www.dopinglijn.be, een site waar ik nog nooit van gehoord had! Het verdict was vier jaar schorsing."

Henri-Constant Kumpen
Henri-Constant Kumpen
"Zelfs de RACB wist niet hoe te reageren, want zij hebben het initiële vonnis integraal op hun website gepubliceerd. Al mijn persoonlijke gegevens en medische informatie lagen te grabbel. Is dat correct? Nogmaals, het doet niets af aan de kern van de zaak dat ik die medicatie genomen heb, maar plots was dat vonnis nationaal nieuws. Ik denk dat dat ook meegespeeld heeft in de hele besluitvorming, dat ze een voorbeeld wilden stellen, zonder echt te weten hoe het er in de autosport aan toe gaat. Ik heb een tijdje getwijfeld om aan de slag te gaan in de VS, wat toegelaten was, maar heb daarvan afgezien en mijn schorsing uitgezeten. Ik heb in de begeleiding van mijn zoon, die begon te karten, en het runnen van PK Carsport, een nieuwe uitdaging gevonden, die best veel voldoening gaf."

"Daarvoor konden ze me toch niet schorsen? Dacht ik..."

Anthony Kumpen - PK Carsport
Anthony Kumpen - PK Carsport
Kumpen legde zich echter niet neer bij het vonnis en ging in beroep. "Het werd een procedureslag, maar ik wou niet op procedurefouten winnen. Dat had mijn naam trouwens ook niet gezuiverd. Ik ging in beroep, want uiteindelijk was mijn enige fout dat ik op voorhand dat TUE niet had aangevraagd. Ik had de medicatie nodig en deze was voorgeschreven door een arts. Het is niet dat ik op eigen houdje besliste om die pillen te nemen. Voor mij was het dus puur een administratieve fout en dáárvoor konden ze me toch geen vier jaar - de maximumperiode - schorsen? Dat dacht ik... maar ik zat ernaast. De dopingwetgeving is wat ze is en elke sporter - prof of amateur - wordt geacht die te kennen en te volgen. Overduidelijk een fout van mijn kant en dat gaf ik ook toe. Gezien ik op dat ogenblik al enkele maanden geschorst was, vroeg ik om een boete. Ik werd echter opnieuw vier jaar geschorst wegens, hou je vast, opzettelijke nalatigheid!"

"Uiteraard kan je opnieuw in beroep gaan, maar dan gaat het louter over procedurefouten. Opnieuw, ik wilde mijn schorsing niet op die manier ongedaan laten maken. Toch wrong die 'opzettelijke nalatigheid' enorm bij mij. Naast cassatieberoep aan te tekenen, was een andere optie om een burgerlijke rechtbank te laten oordelen of het antidopingdecreet correct was gevolgd, maar ook dat zou de schorsing niet teruggedraaid kunnen hebben. We hebben samen met mijn advocaat Mr. Omar Souidi wel voor die laatste mogelijkheid geopteerd en die zaak in november 2020 ook effectief gewonnen. De Disciplinaire Commissie van NADO oordeelde dat ik nalatig was geweest, maar de burgerlijke rechtbank oordeelde dus ook dat zij nalatig waren geweest bij het volgen van hun eigen procedures. Rond die tijd heb ik de hele situatie ook wat kunnen loslaten en mijn energie zoals gezegd op positieve dingen kunnen richten."

Nieuwe doelen, nieuwe successen

Bert Longin - Anthony Kumpen
Bert Longin - Anthony Kumpen
"Heel veel van mijn aandacht ging naar mijn zoon Henri, die zijn eerste stappen in het karten zette. Eens de coronapandemie wat ging liggen, werd er ook opnieuw geracet op circuit en vond ik een volgende uitdaging: mijn rol als teameigenaar bij PK Carsport, het team dat werd opgericht door mijn vader Paul en waarmee ik nationaal en internationaal mijn grootste autosportzeges boekte. Plots leerde ik de sport kennen uit een heel andere hoek en kon ik het team helpen vanuit mijn ervaring als racer. Ik heb daar ook zelf van bijgeleerd, je kijkt anders naar bepaalde situaties en je pikt ook beter op hoe ander rijders races aanpakken.

Algemeen Podium 2022 Belcar 24 Hours of Zolder
Algemeen Podium 2022 Belcar 24 Hours of Zolder
De resultaten spraken voor zich, met twee zeges in de 24 Hours of Zolder op rij, een derde NASCAR-titel voor Alon Day, een Belgische titel en dit jaar liggen we opnieuw op titelkoers in zowel de Belcar als het EK GT2. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan zeker (lacht)? Nu ik terug mag racen, wil ik ook terug racen, maar wel competitief. Daarom opteer ik opnieuw voor NASCAR, zeker omdat de volgende manche die in Zolder is, voor eigen publiek dus. Ik ben enorm blij dat al mijn sponsors nog steeds achter mij staan, want zelfs de contracten voor volgend jaar zijn al getekend."

Anthony Kumpen - Chevrolet Nascar Euro Series
Anthony Kumpen - Chevrolet Nascar Euro Series
"Bovendien zou ik ook graag aan de start staan in de NASCAR Cup Series in de VS, gezien ik als Europeaan wel vertrouwd ben met de road courses. Ik popel echt om mij opnieuw te kunnen meten met concurrenten. Ik heb er dan wel vier jaar uitgelegen, maar heb niet vier jaar stilgezeten. Ik sta fysiek scherper dan ooit tevoren. Het is afwachten of dat de leeftijd (Kumpen wordt in november 44, red.) kan compenseren, maar ik ga er alleszins vol voor gaan. Bij testen die ik eerder dit jaar in Zolder deed, zat de snelheid er alleszins goed in. Ik klokte chrono's onder de poletijd van vorig jaar... Dat wakkerde het vuur nog wat meer aan om eerlijk te zijn. Zeg ik dat ik alles en iedereen zal overvleugelen? Absoluut niet, maar ik wil enkel racen als ik de ruwe pace nog in mij heb en ik denk op dit moment in Zolder nog te kunnen strijden voor de zege!"

Foto's: Niels Vaeck, Martijn Wouters, Marnik Mouchaers, Ronald Janssens & PK Carsport press



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op zaterdag 17 september 2022.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons